Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av meko
Hej!

Har köpt en Calix Slim Line 1400 kupévärmare till vår kommande V60 (kommer om någon vecka :D ). Tror att det är den som säljs av Volvo också, men jag köpte i en annan butik.

Den skall ju monteras stående framför passagerarstolen med luftströmmen riktad uppåt. Så står det också på Volvocars.se om man kikar på värmaren under "tillbehör" till V60. Men så läser jag i instruktionsboken till bilen att om man riktar luftströmmen från en kupéfläkt uppåt så kommer larmet att utlösas... Konflikt alltså, eller?

Tänkte kolla om någon av egen erfarenhet vet hur det funkar i verkligheten i V60? Det måste ju onekligen vara en fördel att ha fläkten placerad enligt rekommendationen både med tanke på avisningen av rutorna och att fläkten inte är i vägen när den står alldeles framför stolen (eller är den det? Får stativet plats under stolen?).

Liten och smidig kupévärmare verkar det att vara i alla fall. Stor(!) som en handflata! :shock:

/Mvh Magnus
Jag har skrivit ett inlägg om detta tidigare.... men i korta drag så larmar vissa bilar medans andra klarar sig. I mitt fall så går larmet direkt om jag kör kupévärmaren så jag har aktiverat frågan om "reducerat skydd" var gång bilen stängs av... ok på frågan och så larmar den inte. Jag kan inte säga att jag är nöjd med den lösningen, men-men. Vad gäller värmaren i sig (köpte iofs Volvo orginal, men det är ju bara dekalen som skiljer) så är jag mycket nöjd, har den monterad enligt anvisningen, dock böjde jag till bygeln litegrand för att få optimal passform utan att deformera gummimattan.
Användarvisningsbild
av meko
Ok, tackar! Då har jag grepp på läget!
Men vad konstigt att en "originalpryl" triggar igång larmet... :roll:
Larmet är nog anpassat för världsmarknaden och har därför funktioner för att larma om saker försiggår inuti kupén öht.

Det var gissningsvis inte värt att utveckla ett helt eget larm för några månaders bruk på delar av små marknader (rätt få ens här i sverige använder ju kupévärmare). Därför fick det bli lösningen att aktivera reducerat skydd under den tid som den används bara, det är väl ändå rätt rimligt? Då kan du ju få fullgott skydd resten av året då du inte använder den.
Rimligt eller inte.... jag kan leva med det, men det är en försämring jmf med min V70N och därför stör det mig. Men så har jag höga krav också. :D
Användarvisningsbild
av meko
Lyfter frågan igen! Förra vintern passerade utan att kupévärmaren behövde användas så vi har inte testat den än! :roll:
Nu har jag i alla fall ställt den på plats i bilen (det är ju skönt om inte bara motorn utan även kupén är varm trots allt) och det börjar bli dags att börja använda motor och kupévärmaren!

Då vi har bilen i en "garagelänga" i ett radhusområde så känns det ju lite trist om nu larmet hoppar igång klockan 4 på morgonen när värmaren slår på! :oops: Har testat med värmaren påslagen och väntat typ 5 minuter efter lås/larm men inget har hänt. Vet jag då att larmet inte kommer att lösa ut, eller? Efter hur lång tid kan larmet hoppa igång när kupévärmaren går? Kan det dröja typ en timma eller hoppar det igång direkt..?
Går larmet tack vare att luften rör på sig eller pga. ljudet från fläkten? Jag har riktat luftströmmen lite åt höger om nu det hjälper, gissar att larmsensorn sitter i mittkonsolen i taket?!
(Irriterande det här..! :evil: )

Slutligen, att hålla på att jiddra med mynyer och ändra larmkänsligheten varje gång bilen stängs av gåt fetbort. Finns inte på världskartan att hustrun (hennes bil) kommer att gå med på det! (Det bara är så! :wink: ) Och jag måste säga att jag håller med. Struntar nog hellre i kupévärmaren då... jo, så är det nog faktiskt. 8)
Du behöver bara mickla en gång, för att ställa in att bilen vid varje stopp ska fråga om du vill reducera larmnivån. Så kan man då lätt svara på om man tänker köra kupévärmaren eller ej.
För övrigt säger mig erfarenheten att de flesta kvinnliga varelser inte är dummare än att de kan lära sig ett och annat, de också.
Användarvisningsbild
av meko
apersson850 skrev:Du behöver bara mickla en gång, för att ställa in att bilen vid varje stopp ska fråga om du vill reducera larmnivån. Så kan man då lätt svara på om man tänker köra kupévärmaren eller ej.
För övrigt säger mig erfarenheten att de flesta kvinnliga varelser inte är dummare än att de kan lära sig ett och annat, de också.
He,he! Nä, det handlar såklart inte om dumhet utan om en ren teknikprotest mot att den annars så perfekta premiumbilen inte klarar av att hantera en kupévärmare!

Nån som vet hur lång reaktionstid man kan räkna med innan larmet går igång under påverkan av en kupévärmare? (Volvos original, den tunna som man ställer alldeles framför pass.stolen riktad uppåt).
Verkar skilja från bil till bil och/eller värmare till värmare...

Min larmade efter några sekunder... har hört andra med samma värmare och likadan bil som inte larmar alls så!?

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]