Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TobiasÅberg
hej

jag har en 740 som jag har lagt i en 230ft motor i från en 95års 940.
problemet är att jag får felkoder som jag inte kan lösa.
har ingen tomgång och bilen går illa.

felkoder
den ena är knacksensorn
och den andra är signal från tomgångsventil.

har provat byta knacksensor, funkade inte.
har kollat tempgivaren och har 5volt i sladden och ungefär 3000ohm.

mvh tobbe
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Kör ett självtest via diagnosuttaget stift 2 sedan håll in knappen en sekund släpp en sekund uprepa tre gånger så kör den ett självtest på bla tomgångsmotorn så hör du om den jobbar.
Vilken motorpiska använder du? Och årsmodell på 740in?
av TobiasÅberg
Tungviktarn skrev:Kör ett självtest via diagnosuttaget stift 2 sedan håll in knappen en sekund släpp en sekund uprepa tre gånger så kör den ett självtest på bla tomgångsmotorn så hör du om den jobbar.
Vilken motorpiska använder du? Och årsmodell på 740in?

740:in är en 89. men kablhärvan kommer från en annan 740 från 89, dock så var det en automatare men tycker inte det ska spela någon roll.
provade självtestet och tomgångsmotorn låter ingen så den e nog kass. men de andra problemet oroar jag mig mer för.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Du har inte dragit bulten för hårt till knacksensorn skall dras med 12Nm den har tendens att lätt gå sönder
av TobiasÅberg
Tungviktarn skrev:Du har inte dragit bulten för hårt till knacksensorn skall dras med 12Nm den har tendens att lätt gå sönder
nej det har jag inte, har dragit den med momentnyckel, och provat med 3 olika :(
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]