Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av penrik
Har en Volvo 440 2.0 -94
Tog en sväng med luftfiltret ifrånkopplad, lät bra iaf, men kanske inte var det smartaste man kan göra...

Efter att jag skruvat ihop allt går bilen knappt alls, så fort man trycker på gasen kvävs den någon sekund, sedan rusar den. Den är knappt körbar, 20km/h kanske man kan komma upp i om man inte har någon backe.

Kan det vara (MAP?)-sensorn (eller vad den där givaren på luftintaget heter) som gått sönder?

/Henrik - inte allt för smart...
Användarvisningsbild
av boostofta
Det kan mycket väl ha kommit skit i slangen till map sensorn, ev in i map sensorn.

Men jag tror du har kommit åt någon kontakt som lossnat eller så, gasspjällspotentiometer tex?
Vad har du för felkoder? Finns under Tips o Trix hur man kollar dem.
Användarvisningsbild
av boostofta
Rättelse, det står under FAQ, vanliga frågor.
Det är samma som till 7/900 serien
av penrik
Vart nere å kollat på blinkandet,

Ger fel på lufttempgivarsignal och lambasondsignal...

Var sitter lufttempgivaren? Är det ungefär samma sak som MAP-sensor eller nåt helt annat?
Användarvisningsbild
av boostofta
Lambda sonden e antagligen ett följd fel av dålig motorgång.

Lufttemperaturgivaren sitter på den slangbiten mellan luftfilter och spjällhuset. Det finns ju risk att den tagit skada av busandet.
Luft tempgivaren mäter luft temperaturen i insuget. MAP sensor mäter trycket, de båda värdena används av ECU för att räkna ut volymen på luften.

Men kolla först kablaget 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
MAP = Manifold Air Pressure, alltså lufttryckgivare. Känslig för störningar, så den brukar sitta lite avsides. På 400 under plasten vid torkarna, 3-polig kontakt och en liten slang till insuget.

Nu har jag inte full koll på bränslesystemen på 400, men antingen har du luftmassemätare, ELLER lufttempgivare och MAP-sensor. Felkod 121 betyder MAP eller massemätare beroende på vad som sitter där.

Tempgivarsignal var det du hade ja! 122, inte 121. Det är den som sitter vid luftfiltret, 2-polig kontakt. Körde du med den urkopplad är det nog bara att radera felkoderna och glömma saken.
av penrik
Börjar man få klarhet hur bilen funkar
Men var ju luftfilter jag körde utan, sen sluta det funka, bilen går ju skit fortfarande, men kan det räcka att nollställa och så hoppar det igång?

Kan man på något sätt mäta om tempgivaren pajat? Eller skroten -> köpa ny -> testa som gäller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mäta går fint, om du har en Ohmmeter. Nu har jag inga exakta siffror i närheten, men det brukar ligga på några hundra till några tusen Ohm beroende på temp. Givaren är av NTC-typ, resistansen ökar när temperaturen sjunker. Prova med att lägga den i frysen/värma med hårtork.

Kolla över kontaktstycket med, kan vara dålig kontakt.
av penrik
Jo man kan ju se om det blir någon skillnad eller iaf, får bli morgondagens projekt...
Funderar även på om det kan gått någon säkring till de där grejerna, kan det det?
Användarvisningsbild
av boostofta
ingen säkring enbart till den givaren, i så fall hade det varit till motorstyrenheten o då hade din bil inte startat alls.
prova att nolla o se vad som händer, i värsta fall kommer den tillbaka ;)
Kom alltid ihåg att skriva ner felkoder innan man raderar, ifall felet kvarstår och det inte kommer tillbaka någon felkod.

Är egentligen viktigare på nyare bilar.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]