Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
MartinAberg skrev:Okok, då är jag med på banan.
Får se vilket alternativ jag kör på bara, några rekomendationer?

Någon som för övrigt vet varför Volvo valt att göra såhär?
För att man ska ha lampor i blå kartong ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Sunschreem skrev:För att man ska ha lampor i blå kartong ;)
Hehe mja, fast det stämmer ju inte riktigt, eftersom vilken BA9s halogenlampa som helst fungerar, oavsett blå kartong eller inte :P
Jag förstår inte heller varför dom pol-vänt sockeln där bak.. Makes no sense ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Arbu11
Haha åhh, jag satt just med samma problem för bara någon dag sen! Satt ute i en -5 grader kall bil och frös och försökte hur länge som helst att sätta in mina LED i baksätet... Det funkade där fram, så jag blev väldigt förvånad... Nu vet jag VARFÖR också, tack så hemskt mycket! :) Tar nog bort handtaget någon dag och vänder på plus och minus! Stort stort stort tack! :D Blå leds here I come!
av MartinAberg
Arbu11 skrev:Haha åhh, jag satt just med samma problem för bara någon dag sen! Satt ute i en -5 grader kall bil och frös och försökte hur länge som helst att sätta in mina LED i baksätet... Det funkade där fram, så jag blev väldigt förvånad... Nu vet jag VARFÖR också, tack så hemskt mycket! :) Tar nog bort handtaget någon dag och vänder på plus och minus! Stort stort stort tack! :D Blå leds here I come!
Om du känner för det så får du gärna ta en bild på hur det ser ut före och efter (bakom handtaget d.v.s)
av RickardGbgS70
Lucif3r skrev:Precis. Och eftersom LED lampor är polaritetsberoende så funkar inte det, medans halogen fungerar oavsett polaritet.
Det finns ju många sätt att komma förbi/fixa detta, bl.a. ta bort handdatget och skifta kablarna så det blir "rätt" polaritet på sockeln, eller plocka ur LED lampan du köpt och vända på den så minus hamnar i botten, eller helt enkelt köpa en LED som redan är polaritetsvänd.
Vända på lampan funkar inte i min S70. Tack för hjälpen iaf.. får ta o skruva ner handtaget o byta plus / minus.

Bild
av MartinAberg
RickardGbgS70 skrev:
Lucif3r skrev:Precis. Och eftersom LED lampor är polaritetsberoende så funkar inte det, medans halogen fungerar oavsett polaritet.
Det finns ju många sätt att komma förbi/fixa detta, bl.a. ta bort handdatget och skifta kablarna så det blir "rätt" polaritet på sockeln, eller plocka ur LED lampan du köpt och vända på den så minus hamnar i botten, eller helt enkelt köpa en LED som redan är polaritetsvänd.
Vända på lampan funkar inte i min S70. Tack för hjälpen iaf.. får ta o skruva ner handtaget o byta plus / minus.

Bild
Gäller inte på Ba9s då du fortfarande har plus och minus på samma ställe ;)
Plus i botten och minus längsmed sidorna.
Det som Lucif3r menar med att vända LED är att vända dioden i själva fästet, eller vad man säger...
av RickardGbgS70
MartinAberg skrev:
RickardGbgS70 skrev:

Bild
Gäller inte på Ba9s då du fortfarande har plus och minus på samma ställe ;)
Plus i botten och minus längsmed sidorna.
Det som Lucif3r menar med att vända LED är att vända dioden i själva fästet, eller vad man säger...
...att skruva ner handtaget o byta plus <-> minus?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej.... Du har din nyköpta BA9s LED lampa, right? Metallhöljet som sitter längst ner (se bild i inlägg #2) agerar plus och minus. Normalt är plus i botten.
För att polvända en sån lampa måste du ta ur lampan ur metallhöljet, och ansluta minus från lampan till pluspolen i metallhöljet, och plus från lampan till minus på metallhöljet. Sen kan du stoppa i lampan i höljet igen och den är då polvänd.

Om du fortfarande inte förstår... ja, då vet jag inte hur jag ska kunna förklara bättre utan att göra en bild-för-bild dokumentation :|
av RickardGbgS70
Lucif3r skrev:Nej.... Du har din nyköpta BA9s LED lampa, right? Metallhöljet som sitter längst ner (se bild ta ur lampan ur metallhöljet agerar plus och minus. Normalt är plus i botten.
För att polvända en sån lampa måste du ta ur lampan ur metallhöljet, och ansluta minus från lampan till pluspolen i metallhöljet, och plus från lampan till minus på metallhöljet. Sen kan du stoppa i lampan i höljet igen och den är då polvänd.

Om du fortfarande inte förstår... ja, då vet jag inte hur jag ska kunna förklara bättre utan att göra en bild-för-bild dokumentation :|
ta ur lampan ur metallhöljet? (se bild i inlägg #2)

Om det ens går, oavsett glöd / diod-lampa så vill jag o flera gärna se en "göra en bild-för-bild dokumentation"...

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]