NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Hej.

Har lite problem med en T5 som låter konstigt från höger sida motor, tycker det låter från generatorn.
Den har varit inne på verkstad och dem har inte kunnat hitta felet men säger att det är ofarligt.
Motorlampan lyser och den låter endast under 2000 varv.
Jag länkar en film så får ni höra själva.

Är väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh Oscar

Edit: låter endast när den närmar sig arbetstemp och när den har arbetstemp, alltså inte när den är kall
av dieselputte
Påminner lite om tjutet jag hade innan generatorn gav upp. Ändrar ljudet ton när du gasar motorn så kan du vara beredd på att generatorn snart havererar.
Användarvisningsbild
av Zanders
Hej!

Ja, jag har haft mina misstankar om generatorn också då det känns som att det är där det låter men det är ju mycket annat runt omkring också.
Ja, som sagt, över 2000 är det knäpptyst. Vet inte om det blir dränkt av annat motorljud men det går iaf inte att höra.

Den har vart på en Volvoverkstad och två privata. Volvoverkstaden sa att det va kamremmen och att man absolut inte fick köra en meter till.
Nu är remmen bytt och ljudet är kvar, bilen har gått ca 16000 mil.
Användarvisningsbild
av Zanders
dieselputte skrev:Påminner lite om tjutet jag hade innan generatorn gav upp. Ändrar ljudet ton när du gasar motorn så kan du vara beredd på att generatorn snart havererar.
Lös motorlampan för dig då? Borde inte generatorlampan lysa om den är kass? Eller är jag ute och cyklar?
av ptrj
Gungar/fladdrar remmen på tomgång? i så fall kan det vara frihjulet/remskivan på generatorn.
Ljudet påminner i alla fall om ett dåligt lager. Borde gå att känna om axeln genom generatorn glappar när den är kall?
av dieselputte
Zanders skrev: Lös motorlampan för dig då? Borde inte generatorlampan lysa om den är kass? Eller är jag ute och cyklar?
Fick bara laddningsfel till slut, men det tjöt till och från i nån vecka innan det blev laddningsfel.

Kan nog vara som någon sa att det är oljefällan.
Användarvisningsbild
av Zanders
#27 skrev:Din oljefälla är trasig.

En tråd med samma fel.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %C3%A4llan
Ja det där ljudet va ju identiskt! Tack så mycket!
dieselputte skrev:
Fick bara laddningsfel till slut, men det tjöt till och från i nån vecka innan det blev laddningsfel.

Kan nog vara som någon sa att det är oljefällan.
Ja det är nog oljefällan men får väl hålla koll på generatorn också!
Användarvisningsbild
av hollan
försvinner ljudet när du lyfter på oljestickan så är de garanterat igentäppt vevhusventilation
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]