Kleppan skrev:Hade volvo haft en gasmotor på ca 200hk så hade det vart ett intressant köp för min del iaf. MEN så är icke fallet.
Som sagt, i dagsläget går det inte att kombinera miljömedvetenhet och prestanda för oss vanliga konsumenter... :roll: Däremot kan du kika lite på den nya Passaten som lanseras i årsskiftet. Det är den första gasturbon! Jag var och kikade på den i ett showroom här i Stockholm och den verkar riktigt trevlig! Dock minns jag inte hur många hästar den hade. Jag känner mig lite för vuxen för att tycka att hästkrafter och topphastighet är viktigt. :)
Kleppan skrev:Nu har ju även volvo tagit bort gasalternativet ur sitt sortiment. E85 e volvos nya grej. VEt inte heller om dom kommer återinföra gas som motoralternativ i framtiden. Någon som vet kanske?
Vad som händer med Volvo generellt är ju lite svårt att veta idag...kanske läggs alltihopa ned inom kort... :shock: Det är nog inte så sannolikt dock. Om vi förutsätter att Volvo finns kvar så kommer de börja sälja gasbilar igen 2009! Volvochefen har nästan erkänt att etanolsatsningen kanske inte var den bästa och att gas är något som de allvarligt överväger igen. Det som kommer ske nästa år är att "Tekniska verken", som nu heter "Stadspartner", kommer konvertera nya Volvobilar till gas och de kommer säljas i Volvohandeln.
Kleppan skrev:DÅ undrar jag om gas är "framtidens" bränsle... Jag vet inte?
Det beror lite på vad man menar med framtiden. Jag är övertygad om att biogas är ett bränsle som kommer öka lavinartat de närmaste åren. Det finns liksom inget med biogasen som är dåligt för miljön. Enda problemet som finns är att det i dagsläget inte finns tillräckligt gasproducenter i Sverige för att kunna tillgodose hela transportsektorn. Det pratas dock om potential för enorma mängder gas i onyttjande råvaror och ny effektivare teknik.
Kleppan skrev:Bmw ligger därimot före i tiden. En vätgasbil! Där har du grejen. Kanske inte något för våra plånböcker än så länge :D
http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
Det är precis det som är problemen med vätgas. Det finns kanske ett tiotal fungerande vätgasbilar idag och ställena att tanka på är ännu färre. Vätgasen måste också förvaras och transporteras i temperaturer nära absoluta nollpunkten (-273°C) vilket gör logistiken ganska knepig.
Tekniken vätgas är det absolut renaste, men som det är nu så krävs det enorma mängder energi att ta fram gasen. Så visst kan man köra omkring på vätgas och bara släppa ut vatten men man skitar ned miljön enormt i stegen innan. Lite samma är det med elbilar, de släpper inte ut några ämnen alls men det krävs enorma mängder energi för att tillverka batterierna samt att ta hand om dem när de är uttjänta.
Dessutom är båda teknikerna extremt dyra fortfarande, kanske om 20-50 år så har priserna kommit ned till nivåer som vanliga människor kan ha råd med.
Med biogasen tar man en redan befintlig teknik, ottomotorn, och hänger på en relativt billig teknik och så vips så är man miljövänlig! :D
Jag tror att de volvobilar som ska konverteras är etanolbilar. Det är en fantastiskt bra lösning! Då kan vi producera etanolen här hemma som bilen behöver för att starta och sedan ta gasen vi skitit fram!!
Ett annat alternativ som jag ser som min nästa bil om den kommer till Sverige är Toyotas hybrid som drivs av biogas. Det finns en prototyp i USA, en Corolla med Priusteknologi, som drivs av gas istället för bensin. Om denna dessutom blir en "plugin"-hybrid så är vi nästan framme!! :D
Ja, nu har jag visat mitt riktiga ansikte...en riktig miljö-mupp!! 8) Nejdå, jag är ingen trädkramare men jag har blivit ganska engagerad då jag ser att oljeberoendet är en av vår tids största problem.
Mvh
/Fred