NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Finns en del saker man bör tänka på innan man chippar:

- Alla garantier upphör (om chippningen upptäcks i samband med reparation).
- Maskinskadeförsäkringen upphör (om chippningen upptäcks i samband med skada). Man brukar kunna teckna separat maskinskadeförsäkring genom företagen som säljer chippningar.

Jag har hört mycket positivt om chippning men också en del negativt. Tror att de flesta företag som chippar bilar rekommenderar att man väntar tills bilen har gått 600-1000 mil innan man chippar. Personligen så skulle jag nog vänta tills nybilsgarantin gått ut, så jag vet att jag inte riskerar problem vid ev garantiåtgärder.
av Shinco
När du talar om att "chippa" din bil menar du då ett konkret chip helt enkelt ny programvara genom en sladd? Min S40 är fixad från 220-->235. Inga problem men ingen enorm procedur heller
av mojja
Är det ingen som chippat sin volvo s40 disel än??

Jag har länge gått i samma tankar men inte vågat riktigt pga att nyblilsgarantin slutar gälla..

Skulle vara kul med lite mera kräm i kärran men det får vänta tills våren tror jag.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av CarMan
Avgasgarantin är 5 år / 8000 mil.
den kan alltid vara bra att ha!
bilen blir ju mindrer värd när du säljer den om du "förstört" denna garanti
Användarvisningsbild
av Fredde
Köp en bil med fler Hästkrafter istället... :P
av mojja
Fredde skrev:Köp en bil med fler Hästkrafter istället... :P
Det inlägget var ju väldigt nyttgt.
av mojja
CarMan skrev:Avgasgarantin är 5 år / 8000 mil.

Vad jag har förstått så jobbar du som volvo mek..

Kan ni se på en service om jag säg har haft en kcr box inkopplad o kört med den om jag plockar ut det innan service???

elller om det sker en motor skada på min bil o jag plockar bort boxen o sen lämnar in bilen?

m.v.vh mojja
av matzen10
mojja skrev:
CarMan skrev:Avgasgarantin är 5 år / 8000 mil.

Vad jag har förstått så jobbar du som volvo mek..

Kan ni se på en service om jag säg har haft en kcr box inkopplad o kört med den om jag plockar ut det innan service???

elller om det sker en motor skada på min bil o jag plockar bort boxen o sen lämnar in bilen?

m.v.vh mojja
Enligt min Volvokontakt så syns det oftast i någon form av loggar som man kan plocka ut. Med oftast tror jag menas att olika trimfabrikatörer lämnar olika mycket spår efter sig. Jag har inte undersökt det närmre än så. Min kärra har BSR.
Men man bör nog vara medveten om att risken finns där och som Carman sa; en hel del garantier kan komma att utraderas i och med det.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
oftast märker man inte om bilen tidigare haft en KCR box.
men så fort man läder felkodder på en bil så skickas en logg till göteborg med automatik & denna logg innehåller en hel del info, så rent teoretiskt skulle nån kunna syna loggan & eventuelt kunna avgöra att frysta värden fårn en felkod endast kan ha upp kommit om bilen haft trim vid tillfället.
Skule bilfabrikensten då upptäcka att du försöker få ut nått på garantin som ej är en garannti så räcker det inte med att säg a hopsan, tänkte inte på det. Utan då lär det bli åtal.
men i Dagsläget så är risken mycket liten.
men biltilverkarna blir allt hårdare, dom vill hålla ned garantikostnaderna & specielt dom kostnader som dom inte ska betala! Så det är ju inte omöjligt att dom i framtiden blir hårdare

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]