Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
Hur gör man om man vill byta själv...alltså fjädrar och stötdämpare på en 960 -91 som har multilink......eller gör man det inte?

Det är spiral fjädrar och nivåmat dämpare på min bil och jag vill inte ha det längre,Mekonomen säljer 2st fjädrar och 2st vanliga dämpare för 2496:-
Undrar var Mekonomen tar för byte? Ska kolla......

Volvo vill ha 4500:- för 1st nivåmat dämpare inkl. montering ..... Uuuaaa! Ocker!!

Någon som har gjort det ?

Mvh
Roger
av Gelis
Inget svårt att byta, har gjort det et ex antal gånger på min förra 960 -93. Palla upp bilen så länkarmarna hänger fritt. ta bort bromsoket har för mig att bromslangarna inte räcker till annars när man ska bryta ner undre länkarmen för att få bort fjädern.
Ta bort gummilocket i hjulhuset så du kommer åt övre stötdämpar bulten. ta bort dom 2 bultarna till stötdämparen, dra ut den nedåt.
Bryt sedan ner länkarmen och lirka ut fjädern. montera i omvänd ordning. Underlättar att ha en garagedomkraft att pressa upp länkarm o stötdämpare med.

Tänk på att när du byter till vanliga stötdämpare så måste fjädern vara grövre. Fungerar inte med orginal om nivomaterna var orginal monterade
av djrogga
Jaha,va bra!
Tack för beskrivningen
av djrogga
Såg att du har en S80 T6 , jag hade en sådan för några år sen,årsmodell 2000 kopparfärgad, snygg färg.....hade den inte krånglat så
mycket så hade jag haft den kvar,mycket skön att åka i.
av Gelis
960:n var den bästa bil jag haft, ägde den i runt 10 år det ända strulet var att fjädrarna gick av bak, bytte flera stycken. Dock så så började den strula sista året och behövde kostas på lite bla växelläges switchen. någonstans kommer man till vägs ände med sitt bilägande, så det blev en T6:a, hittade en lågmilare, endast 10000 mil, för 3 år sedan och hitills så har den funkat klockrent, det ända som brutit ihop är en fönsterhiss men det var lätt fixat.
Dock så saknar jag 960:n har fortfarande svårt att förlika mig med framhjulsdrift när det är pulver i maskinen.
960:n var faan den sista riktiga Volvon 8)

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]