Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen måste vara riktigt varmkörd. Är den för kall går det inte att starta förbränningen. Sen så kommer det förhoppningsvis en massa svartrök när du håller på samt att varvtalet kommer att gå upp till >2500(?) i någon minut eller två. Så det väsnas en hel del. Rekommenderar dig inte att göra detta i ett bostadsområde. Du får inte heller avbryta processen.

Diagnostik > Bilkommunikation > ECM > Avancerat > Förbränning av sotpartiklar

Lycka till.
nollningen är på samma ställe under avancerat.. Läs bara allt noga som står i vida.

edit: vägningen är 'tryckgivare partikelfilter' under ECM > parametrar. Alltså skillnaden i trycket före och efter partikelfiltret. Sitter alltså ingen liten pundarvåg som mäter partiklarna. :)
ptrj skrev: Så det väsnas en hel del. Rekommenderar dig inte att göra detta i ett bostadsområde. Du får inte heller avbryta processen.

Lycka till.
Är det inte meningen att detta ska göras på en verkstad som tar hand om partiklarna som fångats upp i filtret?? Meningen med filtret är väl ändå att partiklarna INTE ska ut i luften?
Nu lät ja allt lite gubbgrinig :-) Men man har väl ändå fått lite subvention för att åka med filter och skita ner mindre... :???:
moose skrev:
ptrj skrev: Så det väsnas en hel del. Rekommenderar dig inte att göra detta i ett bostadsområde. Du får inte heller avbryta processen.

Lycka till.
Är det inte meningen att detta ska göras på en verkstad som tar hand om partiklarna som fångats upp i filtret?? Meningen med filtret är väl ändå att partiklarna INTE ska ut i luften?
Nu lät ja allt lite gubbgrinig :-) Men man har väl ändå fått lite subvention för att åka med filter och skita ner mindre... :???:
Regenerering sker lite titt som tätt. alltså inte när bilen är inne på service. Partikelfiltret samlar upp och när tryckdiff.givaren tycker att skillnaden före och efter är tillräckligt så ökar motor tempen på avgaserna så att partiklarna brinner upp. Brukar märkas på att förbrukningen går upp.

Kör man bara korta turer med bilen så finns det risk att bilen aldrig hinner regenerera.
moose skrev:

Lycka till.
Man eldar upp dem och gör dem till koldioxid.

Det är det som gör mig tveksam till inlägget som säger att det ska svartryka när man gör en stående regenerering... Det låter märkligt.
Vad är det som inte stämmer? Jag har själv inte varit med men det låter ju precis det brukar beskrivas av de som varit med.

-Först varmkörd motor,
-Starta processen i Vida.

-Processen varvar motorn rätt duktigt och "dumpar" samtidigt diesel ut i avgaserna så det blir varmt nog att sätta eld på sotet i filtret.

-Bilen måste stå på en yta som tål värme.

-Klart att det dånar av varvet och ryker då man dumpar diesel i flitret genom har en fet blandning och sotet brinner. Sen beror det väl på hur mycket sot det är, hur mycket rök det blir.

Nu menar jag inet att det ryker så här, men lite rök måste det ju bli.

Bild
Att varvet går upp köper jag, men rök är sot, och sot ska fastna i filtret. Ett partikelfilter borde aldrig ryka svart, det sot som förbränns i filtret ska ge vanlig osynlig eller ljus rök.

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]