Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
#700389
ansjo skrev:Jag kan bara hålla med, jag har haft min i en månad nu och 200 mil... 8)
Det enda jag kan fundera över är varvtalet i motorvägsfart, en hel del högre varv än min förra XC70 3,2 my08...
Varvar din D4 verkligen mer än din gamla 3.2?
Hastighet vid 1000 rpm man/aut, enligt Volvo:
XC70 3.2 = 48.8
XC70 D4 AWD = 51.3

Din D4a ska alltså varva lite lägre än din gamla 3.2. Du ska ligga på 2150 varv i 110 (en XC70 3.2 ligger på 2250 som jämförelse). Gör du inte det?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#700425
jagskriverXC70 skrev: 0,9 l/mil motorväg i 130km/t (125km/t).
Stort luftmotstånd gör nog att det blir dyrt på autobahn!
Inga problem att fara upp långt över litern om man kör lite fortare på tex autobahn.
Användarvisningsbild
av MartinS
#700426
Grattis till nya bilen, kul att du verkar nöjd!

Nu är inte tanken att föra över tråden på ytterligare en förbrukningstråd, men det känns bättre och bättre att man valde T6 varje gång man ser faktiska siffror för normalt bruk av oljedrivna XC-bilar. Mina extra ~100hk verkar oftast inte kosta mer än 2-3dl mer per mil jämfört med att köra på entreprenadmaskinsbränsle ; -) Känns prisvärt.

/Martin
av ansjo
#700443
dissonans skrev:
ansjo skrev:Jag kan bara hålla med, jag har haft min i en månad nu och 200 mil... 8)
Det enda jag kan fundera över är varvtalet i motorvägsfart, en hel del högre varv än min förra XC70 3,2 my08...
Varvar din D4 verkligen mer än din gamla 3.2?
Hastighet vid 1000 rpm man/aut, enligt Volvo:
XC70 3.2 = 48.8
XC70 D4 AWD = 51.3

Din D4a ska alltså varva lite lägre än din gamla 3.2. Du ska ligga på 2150 varv i 110 (en XC70 3.2 ligger på 2250 som jämförelse). Gör du inte det?
Exakt hur varvtalet låg kan jag inte svara på, men jag har för mig att den varvade under 2000 varv i 110 km/h. Men oavsett vilket, tycker jag personligen att varvtalet på motorväg är i högsta laget för en diesel.
av dissonans
#700452
ansjo skrev:
dissonans skrev:
ansjo skrev:Jag kan bara hålla med, jag har haft min i en månad nu och 200 mil... 8)
Det enda jag kan fundera över är varvtalet i motorvägsfart, en hel del högre varv än min förra XC70 3,2 my08...
Varvar din D4 verkligen mer än din gamla 3.2?
Hastighet vid 1000 rpm man/aut, enligt Volvo:
XC70 3.2 = 48.8
XC70 D4 AWD = 51.3

Din D4a ska alltså varva lite lägre än din gamla 3.2. Du ska ligga på 2150 varv i 110 (en XC70 3.2 ligger på 2250 som jämförelse). Gör du inte det?
Exakt hur varvtalet låg kan jag inte svara på, men jag har för mig att den varvade under 2000 varv i 110 km/h. Men oavsett vilket, tycker jag personligen att varvtalet på motorväg är i högsta laget för en diesel.
Du romantiserar nog bara din gamla bil (alternativt hade du helt fel däckdimension så att du blev lurad av hastighetsmätaren) :) Min V70 T6 har högre utväxling än en XC70 3.2 och ligger på ganska exakt 2050 varv i 110. Däremot håller jag med dig om att Volvos dieslar är på tok för lågt växlade, men det har redan avhandlats i en hel hög trådar på forumet så där har jag nog inget nytt att komma med.

För övrigt håller jag med Martin om att skillnaden mellan D5 AWD Aut och T6 AWD Aut är på tok för liten (2.50 kr/mil om man jämför spec mot spec för MY08) för att man ska vilja köra en bullrande och skakande diesel. Men det är ju en helt annan sak, och inget som ska avhandlas i denna tråd.
av ansjo
#700460
Oja, jag är en inbiten romantiker :twisted: ...
För övrigt är jag supernöjd med bilen hittills, och särskilt när man tankar :wink: . En hel del skillnad från mina förra 08:or, en V70 och då XC70.
av dissonans
#700801
ansjo skrev:Oja, jag är en inbiten romantiker :twisted: ...
För övrigt är jag supernöjd med bilen hittills, och särskilt när man tankar :wink: . En hel del skillnad från mina förra 08:or, en V70 och då XC70.
Hur mycket drack din XC70 3.2?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#700834
dissonans skrev:Du ska ligga på 2150 varv i 110
Det är ju bara så skumt när man ligger motorväg med en vridstark dubbelturbodiesel och det varvar 2150, sen får man åka en folkabuss bensin och den ligger på 1850 rpm och lurar i samma hastighet.
av dissonans
#700835
VolvoB20 skrev:
dissonans skrev:Du ska ligga på 2150 varv i 110
Det är ju bara så skumt när man ligger motorväg med en vridstark dubbelturbodiesel och det varvar 2150, sen får man åka en folkabuss bensin och den ligger på 1850 rpm och lurar i samma hastighet.
Sjuväxlad? Vilken motor?
av ansjo
#700853
dissonans skrev:
ansjo skrev:Oja, jag är en inbiten romantiker :twisted: ...
För övrigt är jag supernöjd med bilen hittills, och särskilt när man tankar :wink: . En hel del skillnad från mina förra 08:or, en V70 och då XC70.
Hur mycket drack din XC70 3.2?
Tung högerfot, med en hel del stadskörning och motorväg, ca 45 mil och 62-65 liter. 2,5 T gick på runt litern och nu ligger D4 på under 0,8:).
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]