Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Gjorde en ny felkods sökning idag(biltemas dyraste)och fick felkod som rubriken lyder
02 sensorbank circuit low+voltage bank 1 sensor.
Och min första tanke är ju lamda sonden den främre-men såg i annan tråd att rydarmy skrev att troligast orsak va läckage så att motorn (ej min tråd dock) gick för magert.
I mitt fall är troligast orsak trasig vaucuum slang vevhusventilation från insuget+dåligt tryck soppa pump,detta har jag skrivit mycket om i tidigare trådar,men till poängen=
Nollade felkoden och motorn går nu helt klockrent förutom ryck i kurvor o det tror jag beror på impellern i pumpen som tappar tryck till utgången till pumpen(propellern).Halv tank inga ryck,trolig orsak att det blir högre tryck till impellern o orkar ge bättre flöde.
Slangen till vevhusventilationen har jag pluggat så länge så där går den ej magert längre.
Ska belasta motorn på 4/5 växeln så ser man om felkoden kommer tillbaka,fast bara rakt fram då(dragrace) :-DD/benka
av benka1
Tryckte plattan i mattan uppför på 4:ans växel från 2-3500 varv o ingen motor lampa tändes som det har gjort förrut :wink:
Det enda jag funderar vad som gör att syresensorn får för låg spänning som felkoden anger?
är det ecu,n som sänker pga för mager blandning?Eller är det så enkelt -eftersom jag bytte soppa filter tidigare i sommras så räckte det för att få
fetare blandning det enda som behövdes va att nolla felkoden från ecu,n för att det skulle funka!
av benka1
benka1 skrev:Tryckte plattan i mattan uppför på 4:ans växel från 2-3500 varv o ingen motor lampa tändes som det har gjort förrut :wink:
Det enda jag funderar vad som gör att syresensorn får för låg spänning som felkoden anger?
är det ecu,n som sänker pga för mager blandning?Eller är det så enkelt -eftersom jag bytte soppa filter tidigare i sommras så räckte det för att få
fetare blandning det enda som behövdes va att nolla felkoden från ecu,n för att det skulle funka!
Prova igen idag söndag och då tändes motorlampan igen-shiit oxå!
av rudarmy
provat en annan främre lambda?
snabböversatt google:

Vad betyder det? Princip innebär detta att en syresensor i bank 1 upptäcktes en rik tillstånd (för lite syre i avgaserna). Den V6/V8/V10 motorer är Bank 1 sida av motorn som har cylinder # 1.

Obs: Denna DTC är mycket likt P0175, och i själva verket din bil kan visa båda koderna samtidigt.

SymptomsYou kommer högst sannolikt inte märker några körbarhet problem, även om det kan finnas symtom som en misständning.

CausesA kod P0172 kan innebära att en eller flera av följande har hänt:

MAF (Mass Air Flow) Givare är smutsig eller defekt. Obs: Användningen av "oljade" luftfilter kan orsaka MAF blir smutsigt om filtret är över-oljad. Det finns också ett problem med vissa fordon där MAF-sensorer läcker silikon ingjutningsmaterial används för att skydda kretsarna.
Det kan finnas ett vakuum läcka.
Det kan finnas ett bränsletryck eller leverans problem
av benka1
nix ej testat lamdan fast bsp hade inga anmärkningar 1,01 värde.
Tror ändå att problemet är soppa pumpen o vevhusläcka(vauccum)-och har ej haft möjlighet att fixa detta ännu.
Plus att felkoden är p0131 enbart!
Mvh benka
av benka1
skummt bytte termostat idag(68gr då-92 nu)plötsligt har jag fått bort vibrationer,hela bilen riste på tomgång
nu går den mjukt o fint helt plötsligt då den är varm alltså!
Undrar ändå om lamdasonden inte är kass ändå,förvärmningen menar jag då?
besynnerligt är det-kan det bli nåt motstånd i katten om ej lamdan funka?
I helgen som kommer ska jag byta soppa pumpen+ev byta vevhusventilationen,få se om det blir bättre men jag
är skeptisk.
/benka
av Uninium
p0131 får jag upp på min S40 flera gånger under vinterhalvåret,trots att bilen får veta att den lever vår/sommar så är det bara på vintern när det är snö ute och man kör på lite som den dyker upp.Skumt värre..
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]