Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Jo, ska ev, köpa en begagnad kontorsstol, och vill ha lite input på vad som är en rimlig prissänkning.
Nypris 8 000. Inga skavanker, ser som ny ut (har sett den), känns inte sliten. Stolen är 2,5 år gammal, garanti 5 år (alltså 2,5 år kvar).

Eftersom jag är en extremt dålig förhandlare vill jag mer veta någon ungefärlig gräns uppåt innan det blir orimligt, självklart kommer jag att försöka få ner priset oavsett, men är ju bra att ha lite i ryggen så att säga.
Input mottages gärna.
av *pettson*
2444ever skrev:Jo, ska ev, köpa en begagnad kontorsstol, och vill ha lite input på vad som är en rimlig prissänkning.
Nypris 8 000. Inga skavanker, ser som ny ut (har sett den), känns inte sliten. Stolen är 2,5 år gammal, garanti 5 år (alltså 2,5 år kvar).

Eftersom jag är en extremt dålig förhandlare vill jag mer veta någon ungefärlig gräns uppåt innan det blir orimligt, självklart kommer jag att försöka få ner priset oavsett, men är ju bra att ha lite i ryggen så att säga.
Input mottages gärna.
En helt ny i mitt tycke mycket bra kontorsstol med 10års garanti kostar strax runt 3000kr och går att hämta på ikea.
Är faktiskt lite imponerad av både kvalitet och inställningsmöjligheter. Även för att jag är lång och tung utan att det verkar påverka hur väl jag sitter.
Den heter VOLMAR, det är dock mindre viktigt eftersom jag inte ska prata med den.
Tack för svaret. Tittade lite snabbt på den, skulle varit intressant om jag skulle haft en "traditionell" stol. Men det är en sån här jag skall ha:
http://www.hag.se/produkter/hag-capisco ... isco-8107/
Har alltid haft problem med spända ryggmuskler, och med åldern så ger det värre effekter, dessutom har jag med åren fått lite andra skavanker och denna stolen är väldigt bra för ryggen o annat, och skön! ser inte så ut kanske. Har provat ett antal olika stolar genom åren, inklusive den där där man sitter lite framåtlutad med knäna mot ett stöd typ, men har aldrig suttit i någon i närheten av denna.

Är väl med detta som allt annat tyvärr, att speciella önskningar och/eller högre kvalité inte har en linjär prisökningskurva.

Utifrån det, har du någon synpunkt på begagnatpriset?
av *pettson*
2444ever skrev:Tack för svaret. Tittade lite snabbt på den, skulle varit intressant om jag skulle haft en "traditionell" stol. Men det är en sån här jag skall ha:
http://www.hag.se/produkter/hag-capisco ... isco-8107/
Har alltid haft problem med spända ryggmuskler, och med åldern så ger det värre effekter, dessutom har jag med åren fått lite andra skavanker och denna stolen är väldigt bra för ryggen o annat, och skön! ser inte så ut kanske. Har provat ett antal olika stolar genom åren, inklusive den där där man sitter lite framåtlutad med knäna mot ett stöd typ, men har aldrig suttit i någon i närheten av denna.

Är väl med detta som allt annat tyvärr, att speciella önskningar och/eller högre kvalité inte har en linjär prisökningskurva.

Utifrån det, har du någon synpunkt på begagnatpriset?
Stolen jag pratar om är godkänd som arbetsstol och den är ergonomisk. Ett tips är att prova den på närmaste ikea. Bilder gör som sagt inte nåt rätt.
Rygg och en axel är mitt problem som den hållit i schack utan problem trots många timmar i en stol framför skärmarna dagligen.
När det gäller lutningen på ikeastolen så är allt ställbart i flera lägen. Även svank är ställbart i längs och höjdled lite finurligt. Som sagt provsitt.
Stolen du kikar på är inte godkänd för yrkesbruk vad jag kan se, utan är en vanlig designstol. Den kan naturligtvis vara mycket bra ändå. Ett godkännande säger inget jätteavgörande, men det känns lite lustigt att man lagt massor med energi på ergonomi men ändå inte valt att testa produkten? Det certifikat man har på stolen säger att den inte är farlig. thats it. Har inte hittat mycket om ikeas godkännade heller så för den delen.
Hursomhelst så priset, tja alltså det är inte mycket pengar i förhållande till nypriset? Du bara du kan avgöra vad som är bra för dej och din kropp och vad som är i din budget.
av Lövet
2500-3000 spänn max för stolen. Går du över de pengarna kan du exempelvis köpa en http://www.expertreviews.co.uk/gadgets/ ... ller-mirra vilket är en fantastisk stol. Jag har själv storebrodern http://www.expertreviews.co.uk/gadgets/ ... ller-aeron vilken egentligen främst skiljer sig att den har ventilation även för röven. Har aldrig suttit bättre i en kontorsstol.
Tack för tipset, men har fastnat för denna stolen. Som sagt så har ingen annan stol genom åren varit i närheten av Håg Capisco. Just att ryggstödet slutar strax ovan svanken passar mina spända muskler perfekt. Bara att luta sig bakåt och få lite massage.
Sedan är filosofin med denna att den skall uppmuntra till att man rör sig/byter ställning, så den är inte jättebekväm, men bekväm för ryggen - eller hur man skall säga.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]