Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tack för svaren.

Det får bli koll av kompression och ventilspel. Jag tycker inte riktigt jag kan höra på stånkandet om det är samma cylinder eller olika, vilket kanske iofs tyder på att det är olika… det var därför jag hoppades på något "knep" (och postade i den här mer allmänna tråden).

Att det är värst när den belastats lite hårdare ett tag (typ när man kör av från motorvägen) tyder kanske också på problem i själva motorn snarare än i t.ex. tändsystemet. Den missar inte på tomgång när den är kall, och inte heller om man låter den gå på lite högre varv. Och vad jag kan känna och höra går den alltid bra när man kör med bilen, oavsett om den är nystartad eller kör motorväg.
Lita inte på komptesten när det gäller dåligt ventilspel! Du kan ha full komp med startmotorns vevande sen när motorn startar hinner den inte stänga! Kolla spelet, precis så som du beskriver det går en motor med noll i ventilspel.
NilsO skrev:Att lossa en tändkabel (eller koppla ur en spridare, vilket känns lite bättre om man gör det när den går) i taget ger inte riktigt någon vägledning. Då missar den ju på en cylinder hela tiden, men i mitt fall missar den bara då och då. Tänkte om det fanns något gammalt knep
Det är det som är knepet, lossar du den dåliga cylindern så missar den hela tiden, lossar du en annan så kommer den dåliga cylindern fortsätta missa då och då.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]