Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av OVE
Hejsan volvovänner!!!
Nu är det så att min farsa har en 945se av 1995 års modell har gått ca: 15000 mil och den ryker blått som bara den(risk för grannfejd) Han har haft den på verkstad och där har dom bytt vevhusventilationen och turbon, retur röret till turbon är ren gjort.
Den drar kopiösa mängder med olja ca: 1,5-2,0 liter per mil
kompprov är gjort, lika över alla cylindrar
Kan det vara topplockspackningen som har gått eller kan det vara ventiltätningarna.
eller är det en dåligt renoverad turbo.

Snälla HJÄLP farsan är ledsen
H. ove
av rd350
Ligger närmst till hand med en dålig turbo, kan också vara toppackning. Ventiltätningar är det inte med den oljeförbrukningen, bör inte heller vara nån kolvring för då skulle inte kompet vara jämnt.
av sicnarf
Tycker det var en dålig verkstad som bara bytte turbon och vevhusventillationen utan att fixa hela problematiken. Klagade han inte hos dem? Går motorn bra annars när man kör föruttom att den drar olja? Du får kolla efter olja i kylbehållaren eller vatten på oljestickan. Se om du har grädde liksom under oljelocket. Har du dessa symptom så är topplocket kass.
av OVE
har kollat expansionskärlet inga bubblor eller olja i det.
Men det finns lite olja i skarven mellan grenröret och turbon.
Om man tar bort en tändkabel i taget kanske man kan utesluta förbränning av olja när bilen är igång.
kan man montera rören till turbon FEL???
H. son till ledsen farsa
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]