Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel82
Som rubriken lyder. Vad är det för torx storlek på torxbulten som håller fast bromsoket på en Volvo XC90 D5 7sitsig 2006? Tänkte köpa men vet ej storleken någon som vet?
av Gabriel82
Ok. Tack! Var nog lite skit. Tänkte skulle gå igenom Bromsarna men hade inga insext eller torx hemma. Är van att ha 12-14 mm bult så de brukar gå bra. Kanske ska byta ut dom mot vanlig sexkantsbult.
av tomsa
Gabriel82 skrev:Ok. Tack! Var nog lite skit. Tänkte skulle gå igenom Bromsarna men hade inga insext eller torx hemma. Är van att ha 12-14 mm bult så de brukar gå bra. Kanske ska byta ut dom mot vanlig sexkantsbult.
Det är ju glidpinnar du pratar om.
De kan du inte byta ut mot mot vanliga "bult".
Skaffa insex & torx nycklar istället det kommer du att ha användning fler gånger om du ska åka nyare bil än 1985 iallafall :D
av mollan
Thomas J skrev:Oket sitter inte fast med någon Torx , oket sitter med 7mm insex eller med bult om man skruvar bort oket med okhållaren.
Jag bytte bromsklossar bak på min V70 2.5 T -04 nu i helgen och enligt Haynes "gör det självbok" så stod det att det skulle vara 7mm insex och döm om min förvåning när det ena oket satt fast med just TORX.

Enligt mekaniker på Volvo i Borås så skulle det utan tvekan sitta med 7mm insex :(

Det var bara tur att jag inte drog sönder bulten med en för liten insex som var det enda jag lyckades knö dit innan jag med hjälp av en spegel till min förvåning upptäckte att det var en Torx :(

I mitt fall så var det Torx på vänster bak och 7mm insex på höger bak så kolla noga så du inte drar sönder bulten med nåt som inte passar för då har du problem.

//Mollan
av tomsa
Är väl nån som bytt förut till andra helt enkelt.
Alla handlar inte på volvo :D
Hade samma fenomen på min fast fram,torx på vänster sidan & insex på höger
av Arnold
Har för mig att 7 mm insex inte brukar ingå i vanliga ställ med insexnycklar ut denna får köpas separat. Biltema har den t ex.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle byta klossar fram på min XC60. Volvoverkstaden och instruktionen som följde med klossarna angav 7mm insex. Det var 9mm insex vilken är ljusår ovanligare än 7mm. Klossarna har aldrig vara bytta innan så det är lite märkligt men det kan tydligen variera av okänd anledning.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Arnold skrev:Har för mig att 7 mm insex inte brukar ingå i vanliga ställ med insexnycklar ut denna får köpas separat. Biltema har den t ex.
7mm insex är det och nej det är ingen standardstorlek. Köper man en vanlig sats med insex så hoppar den över 7 och 9mm.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Man köper väl en hylssats med insex som man kan fästa på spärrhandtaget. På Biltemas sats ingår då 7mm, iaf de man sätter på sitt spärrhandtag.

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]