- tor 15 nov 2012, 01:22
#700042
En granne som haft taxi firma körde en Saab 9-5 biopower på etanol hela tiden.
Han var extremt petig med sin taxi körde bara själv den och dom brukar se ut som nya efter 30000 mil då han byte bil
Men denna etanol Saab sa han att han hade bytt toplockspackning 2 gånger och vid 24000 mil gick den men lätt dålig i motorn. Fick domen hela motorn totalt slut. Loppen slut och etanol gått ner i oljan och slipat sönder allting i motorn. Han köpte en ny motor och sa blir ingen mer etanol i den.
Någon som lyckats köra en etanol bil riktigt långt?
Utan att renovera motorn?
Är ju inte direkt billigt samt etanolbil är ju redan omdiskuterad hur miljövänlig den egentligen är. Lär ju inte bli mer miljövänlig när dom tar slut så fort med ökad olje konsumtion och renovering.
Lär ju bli riktigt svårsålda om det börjar uppdagas att motorerna tar slut så fort i dom. 20000 - 30000 mil är inte mycket på en bil tycker jag. Minst 50000 mil räknar man ju med att motorn ska hålla. Speciellt med dagens mycket tekniskt komplexa motorer som kostar hur mycket som helst och svår byta oftast med allt som sitter i vägen.
Med vänlig hälsning,
Andis
Han var extremt petig med sin taxi körde bara själv den och dom brukar se ut som nya efter 30000 mil då han byte bil
Men denna etanol Saab sa han att han hade bytt toplockspackning 2 gånger och vid 24000 mil gick den men lätt dålig i motorn. Fick domen hela motorn totalt slut. Loppen slut och etanol gått ner i oljan och slipat sönder allting i motorn. Han köpte en ny motor och sa blir ingen mer etanol i den.
Någon som lyckats köra en etanol bil riktigt långt?
Utan att renovera motorn?
Är ju inte direkt billigt samt etanolbil är ju redan omdiskuterad hur miljövänlig den egentligen är. Lär ju inte bli mer miljövänlig när dom tar slut så fort med ökad olje konsumtion och renovering.
Lär ju bli riktigt svårsålda om det börjar uppdagas att motorerna tar slut så fort i dom. 20000 - 30000 mil är inte mycket på en bil tycker jag. Minst 50000 mil räknar man ju med att motorn ska hålla. Speciellt med dagens mycket tekniskt komplexa motorer som kostar hur mycket som helst och svår byta oftast med allt som sitter i vägen.
Med vänlig hälsning,
Andis