Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Tror det blir aktuellt med stänkskydd bak inom kort. Fram ingick det och efter att läst ett antal trådar här på forumet med delade meningar om det funkar eller inte, så tror jag det kan stilla min lilla oro för stenskott, blästring samt att bilen (kanske) håller sig renare.

Nån som monterat dem själva? Vad jag förstår så krävs det ingen borrning. http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Är det så enkelt att man bara skruvar ur de tre skruvar som sitter där idag o sen skruva fast skyddet? Då är det ju värt att göra d själv o spara femhundringen ÅF tar för jobbet.
av Droopy
Det är lika enkelt somn det låter, några skruvar, ibland en plastnit och i vissa fall ska det borras ett 5mm hål i innerskärmen.

Tar inte många minuter per sida.
av Droopy
På just din bil är det ju enbart skruvar ser jag, 30sec per sida, går ju inte att misslyckas, på V70in använde jag ett 1/4 minispärrskft med bitshållare så kommer man åt utan att demontera hjulen, borde gå på V60 med om det inte är allt för trångt.
av volvoc70cab
Mekanikerna på Volvo brukade endast använda sig av skruvarna. De sa att de aldrig råkat ut att detta skulle fungera utan att borra även för plast clipsen. Alltså de "hoppar" clipset !
av grålle1
Bara att lossa befintliga skruvar, dit med skydden och fast med skruvarna igen, och som tidigare skrivit så behöver du inte ens lossa hjulen, kommer åt ändå om du har spärrskaft.

Jag kör med stänkskydd på vintern och utan på sommaren på min V60 och byter samtidigt som jag byter hjul (sommar/vinter), då är det som lättast att komma åt, men första gången jag satte dit dem så hade jag hjulen på.

Har noterat en sak, stänkorna fram som följer med på köpet numera ser mindre ut än dem jag köpte själva (eftersom det inte följde med på en tidig MY12)?

Slutligen: Hjälper stänkskydden? JA, definitivt....... men bilen blir rejält skitig ändå....!
av xerys2012
Perfekt!
Tack för alla svar! noterade när jag hämtade bilen att det satt stänkskydd på utan att jag beställde det. Såg jäkligt smickra ut och lite borde de väl hjälpa i alla fall. Då blir det till att beställa bak och fixa själv.

När ni plockar bort dem på sommaren, sätter ni tillbaka den lilla plastbit som satt där fr början?

Behöver man sätta nån tejp/film mellan själva bilen och skyddet?
av grålle1
Satt ingen plastbit på min från början, men som sagt tror de ändrat lite och att dina orginalmonterade skydd fram är lite mindre än de som jag köpte som orginaltillbehör... Tejpen är väl till för att förhindra skav medförande lackskada medförande rost.... jag har inte satt dit det, får tvätta lite oftare istället och se till att det inte ligger grus där... plasttejpen medföljer nog för övrigt bara till främre, bakre sitter ju mot kofångaren som är i plast= ytterst liten risk för rost :D

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? Gjo[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]