Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arbu11
Gigantiskt tack för länkarna, båda ser skitbra ut! Matthewsvolvosite ääälskar jag, den är ju grym! :)

Kan tillägga att jag givetvis har en Haynes... Men jag ogillar Haynes mer och mer... Många grejer står det liksom "demontera motorn" utan att någonstans nämna VAD du behöver göra för att demontera den! ;) Lite grovt sådär men, ungefär så! :) Såg att några låste sina kuggar med två skruvmejslar, eller att man bara ritar dit märken, känns lite onödigt nästan att köpa universalverktyg på Skruvat/Biltema för 250-500 kr när det går att göra gratis :P

Vad tycker ni om remskiveavdragare? Är som sagt var studerande så, lever på 1050kr/månad varav 800 försvinner varje månad i skatt+försäkring, och sen tillkommer bensin på det (har ju såklart en liten extra inkomst också, men ändå)... Behövs det verkligen en sådan avdragare för 500kr eller? :) Känns som att jag kan tillverka en egen sådan i skolan på en halvtimme.... (Går på Industriteknisk linje med tillgång till svarv, fräs och andra skojsiga maskiner så).

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191318/
av Tommty
Arbu11 skrev:Gigantiskt tack för länkarna, båda ser skitbra ut! Matthewsvolvosite ääälskar jag, den är ju grym! :)

Kan tillägga att jag givetvis har en Haynes... Men jag ogillar Haynes mer och mer... Många grejer står det liksom "demontera motorn" utan att någonstans nämna VAD du behöver göra för att demontera den! ;) Lite grovt sådär men, ungefär så! :) Såg att några låste sina kuggar med två skruvmejslar, eller att man bara ritar dit märken, känns lite onödigt nästan att köpa universalverktyg på Skruvat/Biltema för 250-500 kr när det går att göra gratis :P

Vad tycker ni om remskiveavdragare? Är som sagt var studerande så, lever på 1050kr/månad varav 800 försvinner varje månad i skatt+försäkring, och sen tillkommer bensin på det (har ju såklart en liten extra inkomst också, men ändå)... Behövs det verkligen en sådan avdragare för 500kr eller? :) Känns som att jag kan tillverka en egen sådan i skolan på en halvtimme.... (Går på Industriteknisk linje med tillgång till svarv, fräs och andra skojsiga maskiner så).

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191318/
klart det går gratis att bara markera. MEN skiter det sig så kan det skita sig stort. Och det kommer vara väldigt mycket dyrarare en "försäkringen" för 500 för låsverktygen som du kommer använda i dina kommande 10 år på andra byten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Problemet är att vi har variabla(eller vad det kallas) kamdrev på våra motorer, och därför kan kamdreven stå rätt, men kamarna står åt h-e fel.
Därför bör man inte låsa kamdreven, utan använda spåren i kammarna på motsvarande sida (höger sida frammifrån sett), och till det behöver man ett specialvertyg som man antingen kan köpa eller bygga själv. Eget bygge kan ju vara lite riskabelt om man inte är nogrann.

Veven kan man därimot gå efter markeringen, då det drevet bara går att montera "rätt".

Det som händer om du inte låser kammarna och veven är att när du spänner kamremmen så kommer antingen kammarna eller veven röra på sig lite, vilket kan orsaka problem.
Många gör som så att dom lossar på skruvarna på kamdreven, så dom går att röra, sen montera kamremmen och spänna den.
Kamremsdreven kommer då röra på sig lite, men kammarna och veven står still då dom är låsta, sen skruvar man åt skruvarna till kamdreven, tar bort låsningen och voilá, en korrekt monterad kamrem, oavsett vad markeringarna visar :)
Användarvisningsbild
av js1
Det går nog att hitta en hel del om kamremsbyte på Volvo 850, det handlar nog mer om hur mycket tid och vilja man vill lägga ner för att söka 8) sök timingbelt volvo 850 eller liknande men skit samma....

Att bara låsa kamarna för låsandets skull känns rätt meninglöst om du frågar mig. Då handlar det bara om att dom står lika före och efter bytet. Möjligen underlättar det något men annars handlar det mer om hur man lägger på den nya remmen innan man släpper spännaren, så jäkla lätt snurrar inte kamaxlarna. Se till att ha remmen sträckt mellan kamdrev - vattenpump - vev och allt slack på andra sidan.
Ska man göra det helt enligt regelboken ska kamaxlarna låsas med tolk i bakkanten. Fördelare och kamgivare demonteras. Dessutom måste vevaxeln tolkas annars är det meningslöst att tolka kamarna. Startmotorn tas bort och en låspinne sätts in i ett hål. Nu står motorn helt i noll. Då lossar man kamdreven så att de kan vridas mot kamaxeln, lägger på kamremen, släpper spännaren och drar fast dreven igen. (Givetvis måste man ställa motorn så rätt som möjligt enligt markeringarna innan man börjar.)

Själv valde jag den enkla vägen och gjorde som de flesta verkstäder gör. Körde enbart efter markeringarna och min motorn går varken bättre eller sämre efter bytet. Den går exakt likadant. Möjligen kunde den gått bättre om jag tolkat motorn men det lär jag aldrig få reda på. Nu har jag haft bilen sen ny så jag vet att ingen klåpare varit på den och bytt tidigare.
Markeringen på kamdreven är lätta att se, den på vevaxeln är i stort sett bara en rits på drevet och kan vara svår att se. Se till att ha bra med ljus. När du hittat markeringarna kan du fylla i dom med tusch och ta en bild, så kan du gå tillbaks och kolla om du blir osäker längre fram. Remskivan behöver inte tas bort men det blir lättare att hitta markeringen om tar bort den. Räkna med rätt mycket lirkande för att få av och på den nya remmen med skivan kvar, det går men det är pilligt.
Nåt du INTE ska fuska med är när du trycker ihop spännaren. Det ska göras LÅÅÅÅNGSAMT under flera minuter för att inte skada den. Använd ett stort skruvstäd. En makeupspegel är bra att ha, det är trångt mellan motorn och hjulhuset. När du sen har den nya remmen på plats så drar du runt motorn ett par varv med spärrskaftet på vevaxeln och dubbelkollar så märkena hamnar på samma ställe som före bytet. Ta ur tändstiften så är det lätt att dra runt motorn och ställa den rätt.

Lycka till! :)
Användarvisningsbild
av Arbu11
Hehehehe, det här var då en väldig massa information! Ni ska ha stor eloge för att ni inte gett upp på mig än! ;)

Tommty - Du har rätt i att det kanske är värt att skaffa sig ett schysst låsverktyg... Men det som kostade 500kr var "Remskiveavdragaren" - http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191318/

Angående låsverktyg... Vad tror ni om dessa? http://www.skruvat.se/Kamremslasverktyg ... 79132.aspx eller http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... al-191395/ ?

Lucif3r - Du tycker alltså inte att man ska låsa kamdreven utan låsa dem via några spår som sitter... "inåt" mot motorn alltså? ^^ Har jag förstått det rätt? Vad är det isåfall för verktyg? :S Hittar bara låsverktygen här ovan! ^^

Och förstod jag dig rätt med att du menade att anledningen till att man låser kammarna är för att inte skapa "ojämna" spänningar som får remmen att i princip "Vobbla" (som ett fiskedrag) och tillslut nöta/böja/skada nånting i motorn? :P

Angående det sista du skrev... Jag måste läsa på lite om vad som är "kammarna", vad som är "veven" och vad som är "Kamremsdreven" då jag just nu inte har en aning om vilken som är vilken! ^^ Lovar att försöka läsa på lite under veckan samt läsa igenom det NI har skrivit och det som fanns på länkarna ni skickade tidigare! :P

JS1 - Mjo, jag sökte faktiskt bara på svenska... Är inte dålig över huvudtaget på engelska, men när man är osäker på grejer så känns det grymt skönt med att språk man behärskar till 100% :P

På dig låter det som att sunt förnuft är det bästa vid byte av kamrem, och ja det är det väl - ska dock försöka gå "efter boken" så mycket det bara går, då jag inte har något förnuft vad gäller såna här grejer! :P Man behöver alltså ta bort fördelar, kamgivare och startmotor också? ;) (Det är säkert ganska så självklart när jag väl är där vid bilen och ska hålla på, men just nu är det bara som kinesiska för mig :$).

Stort tack för hjälpen allihopa, som sagt var så ska jag kolla igenom allting flera gånger innan jag påbörjar! ;) Ni kanske tycker att jag låter som världens novis, men jag är ingen van bilmek - jag reparerar tunnelbanevagnar (praktik) hela dagarna, det är en rätt så gigantisk skillnad mot bilar! :P Byta motorer och hjulpar på en tunnelbanevagn klarar jag med förbundna ögon, men när det kommer till bilar så är jag i jämförelse med er bara en nybörjare! :)

Får se om man hinner göra nånting innan vintern (har inget garage att vara i)... Annars får jag vänta tills våren! :)

Känner ni för att skriva mer grejer så gör det mer än gärna! Den som skulle känna sig manad att förklara vilken detalj som heter vad får dessutom en guldstjärna i boken! :) Jisses vilket långt inlägg det blev...

God kväller! :D
Användarvisningsbild
av js1
Jag tycker du är modig som ger dig på ett så pass avancerat ingrepp med så dåliga förkunskaper att du inte ens vet vilka delar som är vilka.
Att remmen skulle "wobbla" för att du inte låser dreven under bytet visar att du inte har en susning om vad du ska göra.

Det är bra att du frågar och läser på, fortsätt med det tills du är helt säker på hur det funkar och vad som krävs av dig för att byta remmen.
Blir det bra sparar du några tusenlappar, går det fel är risken stor att du sabbar motorn.
Användarvisningsbild
av Arbu11
js1 skrev:Jag tycker du är modig som ger dig på ett så pass avancerat ingrepp med så dåliga förkunskaper att du inte ens vet vilka delar som är vilka.
Att remmen skulle "wobbla" för att du inte låser dreven under bytet visar att du inte har en susning om vad du ska göra.

Det är bra att du frågar och läser på, fortsätt med det tills du är helt säker på hur det funkar och vad som krävs av dig för att byta remmen.
Blir det bra sparar du några tusenlappar, går det fel är risken stor att du sabbar motorn.
Kan inte säga att jag bryr mig sådär ofantligt mycket om just denna bil, jag börjar bli rätt trött på den, så jag tänker att jag experimenterar bäst jag vill på den, pajar den så pajar den liksom! :) Dock vore det kul att få den roligare att köra med!

Historien bakom den är att jag fick totalsladd på en motorvägsuppfart (vettefan hur men fick släpp på alla fyra däcken med inte alltför dåligt mönsterdjup en dag när det hade regnat bara lite grand)... Och det gick inte snabbt alls, släppet kom väl i 40km/h i svag svag kurva... Fick 3-4 sladdar på raken och kände att det vore dumt att köra ute på motorvägen där jag antog att det kom lastbilar i 120, så jag valde att sätta den i räcket istället! (Lyckades verkligen inte häva sladden trots konstens alla regler)... Hur som helst, det var en V70 97 som var huuuur fin som helst, den fungerade jättebra på alla sätt och jag köpte den för 12 000 kronor i Juni i år... Krockad i Augusti så köpte jag istället en V70 98 Automat... Det spöregnade när jag kollade på bilen och jag var desperat och det var första bilen jag själv köpt (ni kanske börjar ana att jag inte är alltför gammal) och ja... Jag gjorde mina tabbar och kollade inte igenom allting, jag tänkte bara "det är en volvo, den rullar!!"... Köpte den för 16 000kr och felen bara ramlade in... Det var backljus som ej fungerar (måste kolla upp PNP-switchen) och det var snuslukt i hela bilen (har bytt ut HELA inredningen inkl ALLT från min gamla V70 till den nya) och ja, jag har fixat en hel del...

Hur som helst, nog med historialektionen... Vet inte riktigt om du förstod hur jag menade med att vobbla... Jag förstod det som att han menade att om man inte låser dreven så kan remmen bli slapp på ena sidan och lite tajtare på andra sidan vilket får allting att ha en viss snedbelastning, men som vanligt så får ni rätta mig om jag har fel! :)
Användarvisningsbild
av js1
Remmen kan aldrig bli slapp oavsett hur man monterar den. Den finns en remspännare som spänner upp remmen och den blir alltid lika hårt spänd utmed hela längden, varvet runt så att säga oavsett hur man gör.
Vitsen med att låsa dreven är att man minskar risken att dom vrider sig oavsiktligt under montering av den nya remmen. Det räcker att ett av dreven hamnar ett hack fel så går motorn sämre efteråt. Det är därför du noga du ska kolla hur dom står före och efter så att inget hamnat fel.

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]