Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa
Nu tycker jag lilla vojje borde skärpa sej lite och vackert förstå att alla vill inte betala flera tusen för en ny del när det i de flesta fall går att byta en mindre del av enheten.
Om man måste ta ur generatorn eller inte har väl inte med saken att göra.
Kommer inte på rak arm ihåg hur illa generatorn sitter på V70 men den kanske sitter så illa till att det inte finns plats att demontera laddregulatorn utan att ta ur generatorn.
I vilket fall som helst så är det stor skillnad i pris på dessa åtgärder.
Att du har hakat upp dej och med en dåres envetenhet hävdar att kolen inte ska bytas i en växelströmsgenerator samt att du nu åxå sparkar och slår vilt med "växelströmsstartmotor" blir bara löjligt.

Varför inte bara acceptera att en del vill inte kasta pengarna i sjön och dessutom klarar av att byta denna del.
Kanske visste du inte om att detta gick att göra men acceptera då att du lärt dej nåt istället för att "barnsla" dej.

Tack och gonatt
av eddar
"växelströmsstartmotor", haha haha haha haha
(lite kul på forumet er bra)
Användarvisningsbild
av Vojje
tomsa skrev:Nu tycker jag lilla vojje borde skärpa sej lite och vackert förstå att alla vill inte betala flera tusen för en ny del när det i de flesta fall går att byta en mindre del av enheten.
Om man måste ta ur generatorn eller inte har väl inte med saken att göra.
Att du har hakat upp dej och med en dåres envetenhet hävdar att kolen inte ska bytas i en växelströmsgenerator samt att du nu åxå sparkar och slår vilt med "växelströmsstartmotor" blir bara löjligt.
Varför inte bara acceptera att en del vill inte kasta pengarna i sjön och dessutom klarar av att byta denna del.
Kanske visste du inte om att detta gick att göra men acceptera då att du lärt dej nåt istället för att "barnsla" dej.
Exakt när påstår jag att det är bättre att byta hela generatorn. Det enda jag påstår är att det är onödigt att byta kol på en växelströmsgenerator.
Om tomsa orkade läsa tråden skulle du märka att TS ganska tidigt uttrycker en önskan att byta kolen utan att behöva demontera generatorn. Detta efter att jag, Vojje, beskrivit i korta ordalag hur ett kolbyte går till. Om du kan beskriva hur man byter kol med generatorn kvar under motorhuven skulle du faktiskt bidra med ngt. Ursprungligen trodde jag faktiskt att frågeställningen var allvarlig men jag förstår nu att det bara var en ploj av några nät-troll.
av eddar
Vojje skrev:
Exakt när påstår jag att det är bättre att byta hela generatorn. Det enda jag påstår är att det är onödigt att byta kol på en växelströmsgenerator.
Om tomsa orkade läsa tråden skulle du märka att TS ganska tidigt uttrycker en önskan att byta kolen utan att behöva demontera generatorn. Detta efter att jag, Vojje, beskrivit i korta ordalag hur ett kolbyte går till. Om du kan beskriva hur man byter kol med generatorn kvar under motorhuven skulle du faktiskt bidra med ngt. Ursprungligen trodde jag faktiskt att frågeställningen var allvarlig men jag förstår nu att det bara var en ploj av några nät-troll.
Om børstene er utslitt på en vekselstrømgenerator, så MÅ dem byttes, (ellers blir det ingen ladding).
Jeg har gjort det, uten å ta ut generatoren, tok ut bare regulatoren med børstene, satte på nye børster og alt var OK på noen minutter.
6 små skruer bare.
Det ER nødvendig å bytte børstene om dem er utslitt, det vet da alle . . .
Användarvisningsbild
av Vojje
eddar skrev: Det ER nødvendig å bytte børstene om dem er utslitt, det vet da alle . . .
Ingen har påstått ngt annat, vad jag vet. TS önskar byta förebyggande. Onödigt tycker jag, så länge bilen inte gått 50k mil.
Men det kanske den har?
av tomsa
Vojje skrev:
Behövs väl knappast på en växelströmsgenerator.
Patetiskt. Så krackelerade premiumskitsnacket ytterligare lite till.
Varför inte peta in en likströmsgenerator likaväl eftersom så många ändå laddar sina batterier med Ctek.
Då finns det iaf en anledning till kolbyte.
Just det, och på veteranbilar byter man kol. Inte på "premiumbilar" som kostar över 300000 :-

Lätt att tolka det så iallafall.
Att det sen finns några som bytt utan att demontera generatorn bekräftar ju att det uppenbart går.

Skit samma.
Om du vill ändra dej och säga att man kan byta kol istället för generator så är det ok för min del.

Att man får mothugg på nätet betyder inte att de andra är nät-troll utan detta kallas i vuxenvärlden för argumentation.
Känns som en dead-end tråd detta nu.

Men konstateras kan att
Man kan byta kol utan att demontera generatorn
Man kan ,om man vill,byta hela generatorn istället (men då kostar det avsevärt mycket mer samt att man MÅSTE demontera den)
Man kan uppenbart om man vill stampa i golvet å vränga ord,byta inriktning osv (det har vi sett förr åxå) istället för att medge sej överbevisad.

Have a nice day och hoppas inga blodkärl spricker på dej :wink:
Användarvisningsbild
av Ravi
tomsa skrev:
Vojje skrev:
Behövs väl knappast på en växelströmsgenerator.
Patetiskt. Så krackelerade premiumskitsnacket ytterligare lite till.
Varför inte peta in en likströmsgenerator likaväl eftersom så många ändå laddar sina batterier med Ctek.
Då finns det iaf en anledning till kolbyte.
Just det, och på veteranbilar byter man kol. Inte på "premiumbilar" som kostar över 300000 :-

Lätt att tolka det så iallafall.
Att det sen finns några som bytt utan att demontera generatorn bekräftar ju att det uppenbart går.

Skit samma.
Om du vill ändra dej och säga att man kan byta kol istället för generator så är det ok för min del.

Att man får mothugg på nätet betyder inte att de andra är nät-troll utan detta kallas i vuxenvärlden för argumentation.
Känns som en dead-end tråd detta nu.

Men konstateras kan att
Man kan byta kol utan att demontera generatorn
Man kan ,om man vill,byta hela generatorn istället (men då kostar det avsevärt mycket mer samt att man MÅSTE demontera den)
Man kan uppenbart om man vill stampa i golvet å vränga ord,byta inriktning osv (det har vi sett förr åxå) istället för att medge sej överbevisad.

Have a nice day och hoppas inga blodkärl spricker på dej :wink:

Du är så duktig du :)
Nu köper vi litta glass :)
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vojje skrev:
eddar skrev: Det ER nødvendig å bytte børstene om dem er utslitt, det vet da alle . . .
Ingen har påstått ngt annat, vad jag vet. TS önskar byta förebyggande. Onödigt tycker jag, så länge bilen inte gått 50k mil.
Men det kanske den har?
Nu får du ge dig Vojje. De bilar jag bytt kol på har jag gjort pg a att de stannat för mig och hade gått ca 23000-28000 mil. Det säger väl allt. Grannen har en likadan bil som jag och fick stopp på den förra året och det visade sig att det var kolen som var slitna, efter byte så går bilen hur bra som helst igen och den har gått snart 26000 mil. Hans bil har turbo så det fanns gott om utrymme att komma åt och byta.

Min fråga var om det går att byta kolen utan att demontera generatorn. Vill byta dessa i förebyggande syfte då jag inte har lust att bli ståendes på nån mörk väg i den kalla vintern :lol: Har försökt i somras att byta men det var rätt så trångt att komma åt den stjärnskruven tror jag det är som sitter närmast grenröret, de andra två gick och komma åt men denna var lögn i fan. Så jag bara undrade om nån hade lyckats med detta utan demontering av vare sig grenrör lr generator.
Användarvisningsbild
av Vojje
Det var trist att höra att kolen inte räckte längre än så på dessa bilar.
Jag har som sagt ingen beskrivning på hur kol byts utan demontering.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]