Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Igår inträffade något konstigt, körde iväg hemmifrån för att tanka, har ca:4km till macken.
Tankade som vanligt och när jag ska åka därifrån så bara stannar motorn efter 5 sekunder.
Prövade att starta ett flertal ggr men den ville inte gå igång, ringde sambon som kom med andra bilen och bogserade hem oss.
Väl hemma startade bilen som vanligt, blev nu fundersam och kollade om det kommit några felkoder men det hade det inte.

Har märkt några ggr att just efter tankning (men aldrig annars vad jag märkt) och man precis startat har motorn dippat ner i varvtal och varit på vippen och stanna.
Någon som varit med om något liknande eller har tips om detta.

I övrigt så funkar den bra utan konstigheter.
Senast redigerad av 2 jojjeblom, redigerad totalt 0 gång.
Händer detta oavsett hur mycket/lite du tankar, eller bara när du tankar mycket? Kanske är bensinpumpen som börjar bli dålig, eller skit i filtren.

Men du kan ju börja med tänddelarna, det tar inte lång tid att kika över. Rotor och lock brukar vara rätt risiga.
Byta bränslefilter kan kanske vara en idé också. Det är inte dyrt och är allt annat än svårt att byta (ha nånting att fånga bensinen med bara, det rinner ut någon deciliter)
Tankar alltid fullt i vanliga fall men nu när den tjuvstannade hade jag bara tankat halv tank, den kanske protesterade emot det, helkonstigt iaf :)

Ska ta och kolla över tänddelarna, bensinfilter är ju lätt att byta så det är ju en bra idé. Bensinpumpen bytte jag för några år sedan men den kan ju iof bli dålig igen.

Bränslerelä har jag funderat på om det börjar bli dåligt och det är aldrig bytt i min ägo, kan ju vara något att kolla över också.
Lucif3r skrev:Nu menade jag mer om du är en sån som "skvätter i", eller bara tankar när det börjar bli tomt i tanken.
Bruka köra tills lampan börjar lysa och då tankar jag oftast fullt, inget småskvättande alltså :)
Har nu kollat lite och det verkar som att bensinpumpen inte får ström (har mätt på kontakterna), jag hör inget surrande ifrån pumpen som jag brukar höra.
Får inget bensintryck när ventilkäglan på fuelrailen trycks in.
Säkringen är hel, har även provat ett annat bränslerelä.

Ska nu testa att köra pumpen med 12 v matning direkt, återkommer efter test med detta.
Användarvisningsbild
av js1
Kan du höra eller känna om det klickar i reläet?
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]