- tis 13 nov 2012, 07:24
#699367
Nyckelavstängning har INGET med "friskrivningen" att göra!
"Friskrivningen" är vid de tillfällen som en airbag kopplas ur på verkstad och inget som kunden själv kan/får göra. Vid ägarbyte skickas en påminnelse om att airbagen är urkopplad (säljaren kan ju missat att informera till köparen) då bilen inte längre är i "orginalutförande". Skulle det hända en olycka vill Volvo helt enkelt ha det dokumenterat att airbagen är urkopplad på kunden/ägarens begäran.
Verkstadens dokumentationsinstruktion vid urkoppling av airbag:
När urkopplingen av krockkudde passagerarplats (SRS) är helt utförd, skriv texten nedan på en tom sida i slutet av Service- och garantiboken. Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.
“I detta fordon är krockkudde passagerarplats (SRS) urkopplad på fordonsägarens begäran.”
“Datum XX-XX-XX (år-månad-dag). Mätarställning XXXXXX.”
Skriv ut 3 kopior av formuläret "Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS), godkännande".
Blanketter angående godkännande av Inkoppling respektive Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS) återfinns under INFORMATION/FORMULÄR/Blanketter.
Fordonsägaren måste bekräfta med en underskrift.
Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.
Behåll originalet hos verkstaden.
Ge en kopia till fordonsägaren.
Skicka en kopia till det nationella säljbolaget/distributören/importören enligt instruktionerna i informationspaketet.
Att man inte vill avaktivera airbagen på bilar med PACOS är att Volvo inte vill ta bort funktionen från själva "nyckelavstängningen". Finns det ett "vred" ska det vara aktivt. Bilar utan PACOS går att avaktivera.
Xylen skrev:Som sagt om Volvo själv måste friskriva sig så vill man kolla upp det noga jag tänker inte utsätta mina barn för en risk bara för att jag valde och titta åt andra hållet för det var enklast så. Tänker höra med min återförsäljare och fattar beslut efter det risken att det skulle glappa i nyckel avstängningen eller nått annat kan ju inte vara obefintlig....
rosenlorden skrev:Men herregud, skamligt dåligt Volvo att "friskriva" sig på detta sätt. Självklart ska en nyckelavstängning vara 100%ig antar man när man har det.Tänkte reda ut vad det är Volvo "friskriver" sig ifrån då det inte är helt klart för alla. Tyvärr är inte allt som står på internet och forum helt sant och speciellt inte när man tolkar det man läser som f*n läser biblen.
Blir förbannad när jag läser sånt här. Har bägge barnen i bak visserligen, då det är säkrare, men självklart ska man kunna ha en bakåtvänd stol i framsätet tycker man med nyckelavstängning - utan att oroa sig för att kudden ska lösa ut o krossa barnstolen. :-O) :-O) :-O)
Känns jävligt lågt av Volvo att kunna friskriva sig från en nyckelavstängd kudde - om det mot ALL FÖRMODAN skulle inträffa..
Nyckelavstängning har INGET med "friskrivningen" att göra!
"Friskrivningen" är vid de tillfällen som en airbag kopplas ur på verkstad och inget som kunden själv kan/får göra. Vid ägarbyte skickas en påminnelse om att airbagen är urkopplad (säljaren kan ju missat att informera till köparen) då bilen inte längre är i "orginalutförande". Skulle det hända en olycka vill Volvo helt enkelt ha det dokumenterat att airbagen är urkopplad på kunden/ägarens begäran.
Verkstadens dokumentationsinstruktion vid urkoppling av airbag:
När urkopplingen av krockkudde passagerarplats (SRS) är helt utförd, skriv texten nedan på en tom sida i slutet av Service- och garantiboken. Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.
“I detta fordon är krockkudde passagerarplats (SRS) urkopplad på fordonsägarens begäran.”
“Datum XX-XX-XX (år-månad-dag). Mätarställning XXXXXX.”
Skriv ut 3 kopior av formuläret "Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS), godkännande".
Blanketter angående godkännande av Inkoppling respektive Urkoppling av krockkudde passagerarplats (SRS) återfinns under INFORMATION/FORMULÄR/Blanketter.
Fordonsägaren måste bekräfta med en underskrift.
Den ansvarige verkstadschefen måste bekräfta med en underskrift och en servicestämpel.
Behåll originalet hos verkstaden.
Ge en kopia till fordonsägaren.
Skicka en kopia till det nationella säljbolaget/distributören/importören enligt instruktionerna i informationspaketet.
Att man inte vill avaktivera airbagen på bilar med PACOS är att Volvo inte vill ta bort funktionen från själva "nyckelavstängningen". Finns det ett "vred" ska det vara aktivt. Bilar utan PACOS går att avaktivera.
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut