Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dan850
Hej,
undrar över det enklaste sättet för att ta ut startmotorn på en volvo.
Har kollat runt lite och det verkar finnas delade åsikter som hur vida man måste ta bort fläkten först och/eller diverse slangar som kan vara i vägen.
Då jag inte har så mycket skruv vana vill jag inte skruva bort mer än nödvändigt...

Fråga nummer två, är det värt att lämna in startmotor för felsökning och reparation, eller blir detta för dyrt och bättra att köpa en ny? Någon som vet hurvida de från Biltema är något att ha?

Är en volvo 850 -95 med 2,5 l motor.

//Daniel
av *pettson*
Dan850 skrev:Hej,
undrar över det enklaste sättet för att ta ut startmotorn på en volvo.
Har kollat runt lite och det verkar finnas delade åsikter som hur vida man måste ta bort fläkten först och/eller diverse slangar som kan vara i vägen.
Då jag inte har så mycket skruv vana vill jag inte skruva bort mer än nödvändigt...

Fråga nummer två, är det värt att lämna in startmotor för felsökning och reparation, eller blir detta för dyrt och bättra att köpa en ny? Någon som vet hurvida de från Biltema är något att ha?

Är en volvo 850 -95 med 2,5 l motor.

//Daniel
Det enklaste i ditt fall är att öppna huven och se vad du själv tycker. Verkar det enklast att tränga ned armen utan att ta bort fläkten eller inte?
Alla är vi olika.
Vad gäller startmotorn så hänger allt på hur den beter sej. Beroende på symtom kan man göra olika åtgärder. Eftersom du ändå är beredd att köpa en ny så kan du ju vara beredd att laga den gamla för samma summa. Det är inte dyra delar eller långa reparationstider på startmotorer så det kan vara värt att fråga iallafall.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som med allt annat behöver man väl ta bort så mycket som behövs för att komma åt. Svårare än så är det väl inte. Den kanske t om går att byta underifrån om man vill det? Själv skulle jag nog välja ovanifrån dock...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Om vevhusventilationen aldrig är sedd över eller bytt, hade jag absolut fixat det på samma gång. :-)-) Det är ju rena drömmen att skruva startmotor när insuget är borta. Men det är klart, det är ju betydligt mer skruvning, tar lite längre tid..
av Eirike93
Har varit med när en kompis bytte startmotor på 850, satte i en ny från biltema, sen startade den perfekt igen!
Så, deras motorer är bra:)

Vi tog bort fläkt, luftslang till AC, luftslang till insuget och diverse kablar och relän som satt över fläkten

Att gå underifrån är dock svårt, sitter balkar på dumma ställen :/

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]