Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Pettson menar: sök här på forumet, det har skrivits mycket om ABS här.
Och så undrar jag, läs-fel, alltså krans/givarproblem, räcker det för att ge symptomet att abs aktiveras trots att man inte rör bromspedalen?
Användarvisningsbild
av js1
Har du aldrig gjort handbromsvändning på vintern? Då jobbar ABS:en när bakhjulen låser fast du inte med bromsar med fotbromsen. :mrgreen:
av Tim
taxi skrev:Pettson menar: sök här på forumet, det har skrivits mycket om ABS här.
Och så undrar jag, läs-fel, alltså krans/givarproblem, räcker det för att ge symptomet att abs aktiveras trots att man inte rör bromspedalen?
Ja det är klart. Då upplever ju styrenheten att det ena hjulet snurrar fortare än det andra och Abs pumpmotorn börja då jobba för att bromsa upp det hjulet som roterar fortast!
Användarvisningsbild
av taxi
Om det är så har jag missat ett grundläggande fakta om abs. Fast jag är inte helt övertygad än, får nog läsa på mer :D
Användarvisningsbild
av js1
Jag är inte heller helt övertygad om det Tim skriver. ABS för mig kan inte bromsa ett hjul som snurrar för fort, det kan släppa bromskraften på ett hjul som låsts. Det Tim pratar om vill jag ha till antispinn eller traction-control, Eller? ?:-/

Gör en utläsning. Eftersom din ABS-lampa har lyst så har den registrerat ett fel. Det felet ligger lagrat även om lampan inte lyser för tillfället. Du har antagligen en bråkig sensor eller dåligt kablage till någon givare.
Senast redigerad av 2 js1, redigerad totalt 0 gång.
Helt riktigt så släpper ju bromsarna om ett hjul låser, det är ju själva grundkonstruktionen, den lägger ju på pulserande tvärnit om ett hjul låser, detta påverkar väl alla hjulen i ett abs-system? Bromsa individuellt gör väl TCS och Antisladd. TCS då på drivande hjul såklart.
av Eirike93
Det är väl just det som gör ABS-problem lite dumma, skulle den få för sig nåt så kan den ju motverka bromsarna runt om allt utan anledning - och därmed tappar man kanske det mesta av bromsförmåga? :???:

Tracs på V70 (97-00) fungerar väl så att den stryper motorn elektroniskt med hjälp av signalerna från ABS-givarna fram?
av pms74
har haft bilen hissad idag o även en felsökning e gjord. Dock e där en damask som e sönder på den sidan så det kan va den sprutat dit skit så att det e därför den bråkar men den gjorde utslag på (emaballage???) eller vad sjutton han kalla det givaren på vänster fram så skulle prova byta damasken för den ringen till den va borta , hjälpte inte det så fick dom dela o kolla men tandhjulet verka helt så då va de isf det konstiga namnet på nån givare där som jag inte kommer ihåg vad han kalla den

Som jag förstått det så går[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]