Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har ett problem och tänkte se om någon här på forumet ar någon idè om vad som kan fela.

Jag körde en diagnos med en felkodsläsare då jag har problem av och till med att frugans V70 -01 140hk dör nör man rullar in mot en korsning. Hittade inga felkoder, men då jag kollade livedata så kunde man se att TPS stod på 16,5% öppen vid tomgång och om jag drar upp den till 2000 rpm ligger den på ca 22,5% öppen.

Om jag lossar slangen till spjällhuset så kan jag se att spjället inte är helt stängt, men det gissar jag är korrekt för att få luft till motorn på tomgång (eller ska den vara helt stängd och att det finns någon by-pass?)

Jag testade sedan att koppla in på mina föräldrars V40 2,0T -99 och där säger den 0% öppen på tomgång och ca 8% öppen vid 2000 rpm. Inser att detta naturligtsvis kan vara helt i sin ordning, men blev ändå nyfiken på om det kan vara detta som spökar...
Vet inte om gasspjäll är bytt av någon tidigare ägare utan att man kalibrerat detta sedan (kanske därför värdet är 16,5% öppen vid tomgång) eller om det är spjällägesgivaren som är defekt.

Någon som har något klokt att komma med?
Inte annat än att prova en rengöring av spjället på insidan. Den tunna filmen av sot stör spjällskivan enormt.
Spjället kan inte stänga helt. Det märker du om du rengör och petar på skivan.
Saker som leder till att motorn dör, och som man kan kolla själv:

Gaspjället
Luftmassemätaren
Tändspolarna
Tändstift

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]