- tis 13 nov 2012, 14:18
Då oljefiltret är större känns det bättre, frågan är om konstruktionerna skiljer sig åt och det kan skada motorn? Infästning fungerar rakt av.
Moderator: Moderatorer
pekka88 skrev:Då oljefiltret är större känns det bättre, frågan är om konstruktionerna skiljer sig åt och det kan skada motorn? Infästning fungerar rakt av.Har för mig att den inre konstruktionen skiljer på tryck och sugfilter. Är inte riktigt hemma på dagens dieselmotorer (kommer nog det med, döttrarna har köpt varsin) men förr satt dieselpumpen fram och på bensinare sitter (oftast i alla) fall pumpen bak och trycker bensinen igenom filtret. Kanske räcker med att vända diesefiltret "bakochfram" för det ska fungera. Sedan är det ju my-talet. Diesel är (var i alla fall) mer tjockflytande vid kallare väder så det kanske är "grövre maskor" i det, sitter ju oftast mer än ett filter på en diesel.
Frazze.c skrev:Det är ju oljefiltret till motorn han menar, det kan ju aldrig va fel med ett större filter, det renar säkerligen motoroljan minst lika bra och har bättre flöde.Det var en j--a skillnad. Det kan jag inte tänka att det ska vara några problem. Oljefiltret på en dieselmotor är ofta större. Kolla annars på det oljefiltret som satt som original på 164-an. Det var stort, men jag har inte sett det i någon katalog på länge. Volvo kanske har det.
Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]