Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KARDOX
Bobo69 skrev:
Stirling skrev:Hej,

Jag har exakt samma problem men min S80 -07 2,4D.
Det började för en månad sedan med sporadiska startproblem med detta felmeddelande "Startspärr se handbok"
Men efter ett tag kom det oftare och oftare, till slut behövde jag försöka uppåt 10ggr innan den startade.
Och när jag skriver att den inte startar så menar jag att startmotorn inte går runt.
Testade att koppla in en laddare som fick stå på ett tag.
Tror att jag var tvungen att sätta laddaren på "Supply" för att bilen skulle hoppa igång.
Kollade batterispänningen som var ok, men för säkerhets skull så köpte jag ett nytt Tudor 100A.
Det gamla hade ju suttit där sedan -07.
Med det nya batteriet blev det bättre men inte helt bra.
Hjälpte inte att testa med reservnyckeln.
Kopplade upp med VIDA och DICE och kollade felkoderna som var många...
Larmar för fel på växellåda, antisladdsystem, kommunikation på Can-systemet och fel på spänningsmatning till styrenheter eller nåt likande.
Jag har slipat rent jordanslutningen från batteri till kaross, kaross till motor samt jordningarna till styrenhet mm som sitter under luftburken (6st)
Har haft loss kontaktstyckena till motorstyrenheten och dessa stift såg fina ut.
Någon gång upptäckte jag att om jag slog av halvljuset och satte på parkeringsljus så startade bilen men när jag slog på halvljus igen så ville den inte.
Detta var förstås också tillfälligt för efter ett antal försök så gick den igång även med halvljus på..
Det som försvårar felsökningen är att har bilen väl startat och man stänger av och försöker igen så går den igång.
Men står den några timmar eller över natten så tjurar den nästa dag.
Helt klart är att det har något med spänningsnivån att göra. Samt att det blir värre med lägre utetemp.
Har också märkt att ett par sekunder innan den kommer att starta så kan jag höra att den kommer att starta.
Vid misslyckade försök så surrar och knäpper det lite som vanligt men sedan händer inget mer förutom felmeddelandet förståss.
Och de gånger den tänker starta så låter det lite annorlunda, kan inte säga exakt vad skillnaden är men annorlunda låter det i alla fall.
Det kan vara ett relä som drar eller bränslepumpen som startar, har inte forskat så mycket i just detta.
Det låter kanske kryptiskt men jag vill bara skriva med alla iakttagelser jag har gjort. Kanske hjälper det någon.

Har skickat ut frågan till lite folk på Volvo och hoppas på något bra tips. Lovar att återkomma så fort jag eller någon annan hittar felet.
Om någon här på forumet har några tips eller liknande problem så skriv gärna några rader.

Får jag inte ordning på den under veckan så åker den in på verkstan för nu börjar det bli riktigt jobbigt.

/Stefan.
Har själv nu testat med reservnyckeln som nästintill aldrig är använd och det kommer inga symptom på felmeddelande längre.
Mitt bilbatteri har suttit i sedan bilen var ny (2006) så det kan vara så som du skriver, spänningsfall.
Jag hoppas felet inte återkommer, trist är det verkligen.

Tack för ett uttömmande och bra svar :)
Är din förstanyckel hel? Fungerar fjädern på nyckeln, när du trycker på knappen på nyckeln fälls nyckeln ut själv?
Jag hade liknande problem, min nyckel fälldes inte ut helt, när jag vred nyckeln i tändningslåset med "dosan" anliggandes mot panelen så fick jag ofta startspärr meddelandet.
Är din förstanyckel hel? Fungerar fjädern på nyckeln, när du trycker på knappen på nyckeln fälls nyckeln ut själv?
Jag hade liknande problem, min nyckel fälldes inte ut helt, när jag vred nyckeln i tändningslåset med "dosan" anliggandes mot panelen så fick jag ofta startspärr meddelandet.[/quote]

Ja, min förstanyckel är hel, den fungerar som den ska med fjädern och fälls ut helt själv.
Jag bytade till min reservnyckel direkt när jag fick meddelandet i displayen. Det har iofs bara hänt en gång och det var då :roll:
Stirling skrev:SCU skulle programmeras för att fungera.
När jag bytte den stog det "Nyckelfel" i displayen.
På Torsdag blir det Volvoverkstan....
Trist att det inte fungerar som det ska...
Det fungerar på min nu, inga felmeddelanden kommer upp, men man håller ju extra koll..

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]