Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har problem med en 745:a 1991 där batteriet ibland blir urladdat.

Batteriet är nytt sedan i våras och laddspänningen från generatorn mätt vid batteriet ligger konstant på 14,2 v oberoende av varvtal. Hittar inget som kan dra ström utom möjligtvis radion på "tomgångsläge"

Har någon något förslag på varför batteriet är urladdad ibland efter att ha stått några dagar?
Användarvisningsbild
av pang58
Har du dragkrok på bilen? Elkontakten brukar ärga igen och ställa till med ganska mycket problem.
av astra1
Hej! Eftersom batteriet är ok och laddspänningen normal, är orsaken med 99% sannolikhet att tjuvströmmen är för hög. Normalt läcker lite genom radio, klocka samt går bakvägen genom generatordioderna.
Läckströmmen bör vara mindre än 100 mA, helst under 50 mA. Lossa en av batterikablarna med stillastånde motor. Koppla en milliamperemeter i serie, dvs en mätkabel till batteripolen och den andra mätkabeln till den lösa batterikabeln. Mät. Alla lampor måste vara avstängda förstås. Om strömmen är mer än 100 mA lossar du säkring efter säkring tills strömmen sjunker. Ganska kul faktiskt. På båda mina bilar har orsaken varit enheten för klocka och temp. (opel)
av erikeriksson
Hej igen, tack för svar, ska kolla till helgen när jag får tid och återkommer med resultatet.

Det finns ju också strömbrytare som man kan sätta vid batteriet som nödlösning men då måste man ju öppna huven varje gång man lämnar och ska ha bilen.
av 740wennberg
erikeriksson skrev:Hej igen, tack för svar, ska kolla till helgen när jag får tid och återkommer med resultatet.

Det finns ju också strömbrytare som man kan sätta vid batteriet som nödlösning men då måste man ju öppna huven varje gång man lämnar och ska ha bilen.
Varför inte bra in den i kupen och ha den dära? :P inte lättare? hehe
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]