Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
då var det dax uppdatera lite och snart ett besök på af igen :( 5 december sista arbetsdagen. 11 pers får gå på golvet. Ser inte direkt ljust ut i industri staden man bor i......
Ska försöka mig till få samma handläggare som jag har haft kontakt med under 2 åren jag gått på nystartjobb på företaget. Lagom det löpte ut fick man gå... slumpen??? :P
av *pettson*
Efter att återigen ha bytt inriktning på grund av nya intressen, och dessutom fått hygglig fason på axeln via sjukgymnast och medikamenter ( dom duktiga mycket överbetalda doktorerna letade åt helvete på fel ställe. Något sjukgymnasten hittade på 30 minuter. Läkarna letade på symtomet och dess regioner, och sjukgymnasten pekade ut roten till problemet som inte var i närheten.) Så har jag för snart ett halvår sedan sadlat om och behöver förhoppningsvis aldrig mera tänka på AF någon längre tid. Är det så att jag måste lämna mitt jobb någon gång så kommer kontakten med AF att hållas minimal för att inte bli behandlad som pestsmittad av arbetsgivare. Jag har lärt mej att ordet AF bara kan betyda två saker.
1 Du har lönebidrag och kan vara lönsam.
2 Du är värdelös.
Tyvärr verkar 90% av marknaden ha insikten att nr 2 är dom flesta. Dom andra 10% kan om dom sköter sina kort väl få både bra lönevillkor och gott om erfarenhet med mera.
av Andis
*pettson* skrev:Onödig citering.
Klockrent Pettson.

Ja jag hoppas också man verkligen slipper hamna på AF någon gång i tiden igen det är inte kul.

Gjorde ett test med dom 2004 när jag kom på att vara egen kanske inte var så enkelt. Men det fick jag snabbt klart för mig att du ska gå tillbaka till det du gör. Utan några bidrag eller liknade.

Brukar själv säga dom är mer till för att stjälpa än hjälpa.
Allt blir så omöjligt där och dom vill ideligen skicka en på massa idioti jobb åt skumma firma ägare. Så när jag sa att är det små jobb ni vill att jag ska hålla på med kan jag fixa det själv. Men det var inte heller bra då fick man höra att antingen jobbar du heltid eller inte alls. Eller tar dom små jobb vi anvisar. Vart tvungen att få på skrifter från dom jag gjorde små jobb åt att dom verkligen inte hade mer jobb och så vidare.

Hoppas för er alla som är hos AF att det snabbt löser sig för er och att ni kommer därifrån. Sen ska jag inte gå in på alla mina ändringar jag skulle vilja att man genomförde hos AF och på arbetsmarknaden.

Själv har jag löst det med att ha olika projekt ifall ett går dåligt så får man försöka lite mer i den andra branschen.

Med vänlig hälsning,
Andis
av PTV
AF är en kvarleva för att dessa statligt anställda ska få ha kvar sina egna arbeten.Saknar ofta en direkt inblick i verkligheten med de mest egendomliga förslag i brist på rätt åtgärd.Mååånga år sedan man befann sig i deras lokaler och jag hoppas innerligt att det dröjer minst lika länge till.Mina arbeten har jag alltid ordnat på egen hand där AF som ju mycket riktigt ska vara en F-Ö-R-M-E-D-L-I-N-G bara rullat tummarna fast arbeten under årens lopp som jag själv skaffat funnits precis framför näsan på dom utan minsta reaktion från denna personal.

Det dummaste jag hört var från en 21 årig AF anställd i samband med en arbetslöshet där jag sa att det var ju i varje fall en himla tur att man betalt in sin A-kassa och fick till svar från detta grönskott att A-kassa var ju ett bidrag.B-I-D-R-A-G sa jag högt och tydligt.Säg det högt om du vågar till mina andra arbetslösa arbetskompisar på firman som betalt denna A-kasse avgift i mer är 30 år att det är ett B-I-D-R-A-G.Nä, AF är ett gäng stolpskott och inget annat.

Träffade en äldre herre en gång som skakade på huvudet och förklarade att AF ville skicka honom på en datakurs annars skulle de försöka dra in hans ersättning !?.Mannen hade tre månader kvar till sin pension.Det är inte sant kanske AF folk nu säger.Jasså inte säger jag då när jag läste denna mans papper med AF,s logga på och inte hade han skrivit det själv.S-T-O-L-P-S-K-O-T-T som sagt.
av Andis
Ja dom är verkligen inte roliga.

Några gånger när dom skicka brev om jobb jag skulle söka som dammsugarskojarna ni vet som säljer dammsugare för 30000 kr och liknade firmor.

Tog jag ut artiklar från olika tidningar om deras verksamhet och hur dom jobba. Samtidigt passa jag på att ifrågasätta hur dom kontrollerar dom som annonserar på deras sida. Då vart svaret snabbt verkar gå bra för dig vi är klara återbesök om 3 månader.

AF skulle verkligen behöva gås igenom och anpassas till 2012 känndes redan 2004 som systemet inte fungera alls och framförallt logik och förnuft existera inte alls.

Som att skicka någon som är helt ointresserad av datorer på kurs när personen går i pension om 3 månader. Helt snurrigt. Men inte ovanligt. Liknar fallet med en klasspolare som gjorde en paus från data branschen och när han nya jobb inte fungera då sätter man in en kille som är small som en sticka och 150 cm lång som soffbärare på ett möbel lager. Det fungerade ju inte. Men han satt av tiden då firman han var på fick bidrag för att han satt där. Helt snurrigt. Verkligen väll använda skattepengar.

Med vänlig hälsning,
Andis
av andy78
När jag var 19 och blev arbetslöst så fick jag gå på infomöten.
Där var den en kvinna som sa rakt på sak att arbetsförmedlingen förmedlar egentligen arbete utan är främst en kontrollmyndighet jäntemot A-kassan.

Kan bara konstatera att hon hade rätt.
av Andis
andy78 skrev:När jag var 19 och blev arbetslöst så fick jag gå på infomöten.
Där var den en kvinna som sa rakt på sak att arbetsförmedlingen förmedlar egentligen arbete utan är främst en kontrollmyndighet jäntemot A-kassan.

Kan bara konstatera att hon hade rätt.
Ahhh där ser man. Därför dom behöver ta in hjälp från andra företag när dom ska anställa folk hos sig själva då :-) Prova fråga dom en gång då 2004 hur man gjorde för att söka jobb hos dom. (när dom tyckte att man skulle gå igenom hela bekantskapskretsen för att hitta ett jobb) Sa det verkar vara ett framtidsyrke att jobba hos AF då vart dom helt ställda sen vart det återbesök om någon månad eller så. Utan svar på den frågan. Hade som sport att alltid snacka bort vilka jobb jag sökt med såna olika frågor och det gick bra. Hade svårt några gånger för att hålla mig för skratt. Man blir snabbt bort körd där ifrån om man har konstruktiva frågor som är jobbiga att svara på för dom. Oftast sätter dom 3 månader till nästa besök då. Några gånger sa jag ska jag inte få hamna på någon kurs eller liknade. Nej nej behövs inte. Jaså sa jag, jag har ju inte fått tag i något heltidsjobb som är värt att kalla riktigt jobb. Nej nej blir ingen kurs. Men lyckades till slut få komma på en kurs i hur man skriver ansökningar. Den var kul den kursen, där fick vi lära oss ocensurerat hur man försköna allt som inte är så bra i en merit förteckning och hur man svara på intervjuer. Kan väll säga i korta lag ta reda försiktigt via webbsidor om det till tänkta företaget, Vad vill dom höra. Kanske till och med ringa dom och lyssna igenom lägget lite. Det var hans kurs i korta drag. Skriv inte vad du själv tycker. Utan det dom vill ha i ansökan. Den läraren ska ha all kredit han kunde sitt jobb. Var säkert en inhyrd konsult.

På tal om hålla koll på bidrag.

Brukar inte se reklam på tv. Men råka av en slump se att det var någon myndighet som gjorde reklam för att man kunde söka bidrag hos dom. Har dock glömt vilken myndighet det var. Men Snacka om dubbel moral först göra allt för att sätta stop för det sen göra reklam för det. Speciellt som det är så sjukt dyrt med tv reklam. Återigen väll värda skattepengar.

Som skulle kunna lagts på sjukvården eller liknade bra syften.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av crumpets
Bostadsbidrag var det de gjorde reklam om. Riktade sig mest till studenter och handlar om några hundringar i månaden oftast. Helt olika system mot t.ex. a-kassa. Men visst känns det lite skumt.
av Andis
Ja verkligen. Undra hur många studenter som inte känner till bostadsbidrag.

Kan väll informeras om via CSN eller liknade info blad.

Känns som helt bortkastade skattepengar att lägga på tv reklam.
Bättre dom lägger dom pengarna reklamen kostar på höjda bostadsbidrag.

Men börjar kanske bli gamla tycker så många saker sköts konstigare och konstigare nu för tiden. Samt saknar det som i alla fall fram till millennieskiftet fans lite av, sunt förnuft och logiskt tänkande. Känns som många saker nu för tiden ska drivas in i absurdum som helt otroliga arbetsvillkor system på arbetsplatser som inte kommer att gå att hålla mer än korta tider då utvärderingen görs sen blir det bara fusk av allt ihop för att det ska fungera.

För att inte tala om hela den här trenden med att alla jobb går via bemanningsföretaget, mycket farlig trend. Man borde se över det snabbt och ändra lagarna så det blir enklare att bli anställd av det företaget där jobbet ska utföras. Då det ända det egentligen handlar om är en mellanhand som tar en del av lönen. Finns ingen anställningtryghet i det som det låter utan när uppdraget är slut då är det slut jobbat direkt. Borde bättre att man ändra reglerna så alla kunde ha ett eget bemanningsföretaget. Men det går ju inte med nuvarande system då du blir utan A-kassa om du har ett företag. Och det fungerar ju inte om man ska ha barn, boende att stå utan pengar någon månad då och då. Vilket i sin tur gör att dessa bemanningsföretaget kan driva ner lönerna ihop med arbetsgivarna för större delen av befolkningen och pressa personalen hårdare och hårdare med bara tuffare och tuffare villkor.
Samma alla dessa olika bidragsystem i olika branscher ger sne konkurrens som tvingar till att ligga på gränsen till vad som är okej. Samt blir mer och mer viktigt att vara skatteproffs än bra på att driva företaget. Då det ändå inte går att vara konkurrenskraftig utan att köra med gratis personal som ändå kommer att få gå när deras bidragstid är slut.

Världen har börjat fungera mycket mer annorlunda nu när allt är så öppet via internet och EU och liknade öppnade av att kunna jobba och handla varor runt om i hela världen. Men som jag brukar säga allt kan inte tillverkas i ett land som det är på väg att bli. Samma som att det kommer inte finnas jobb till alla i ett land som lägger ner hela sin industri på grund av skatteregler som gör att man får flytta hela verksamheten till mer eller mindre skattebefriade zoner för att vara konkurrenskraftig det här borde regeringen tänka på snabbt. Innan all viktig industri har gått till andra delar av världen som absolut inte kommer att föra in några pengar till ursprungslandet.

Mycket knepig sak att få balans i ekvationen.
Men samtidigt mycket intressant att följa och forska i.
Börjar mer och mer själv tro att man ska börja titta mer globalt och lägga verksamheterna på rätt ställen för att hålla sig flyttande efter att bara sakta gått bakåt i många år i löneutveckling och lönsamhet på dom projekt jag hållit på med sen 2005.

Nej nu har jag skrivit alldeles för mycket, ska sluta trötta ut er med massa olika politiska utredningar jag funderat på vart dom är på väg. Men är väll för jag känner av dom som gör att jag funderar ständigt på hur man ska hålla sig flyttande via alla ändringar.

Egentligen väldigt frestad på en karriär i politikens korridorer men håller inte riktigt med något av partierna till 100 % så vet inte vilket jag skulle kunna gå med för att inte ha för många åsikter som frångår deras program.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]