Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70N-06 (13000 mil)

På förra årets service fick jag höra att främre bussningarna var på väg att ta slut och borde bytas. Men jag lyckades snabbt att förtränga det :-)
På årets service (annan verkstad) sa de att de främre bussningarna var helt slut och måste bytas. (Bilprovningen har inte klagat)

Nu till min fråga: Jag märker inget av detta, inga konstiga ljud, inget skumt beteende etc. Vad gör dessa bussningarna? Finns det någon mening att byta om jag inte märker av att de är slut? Kan något annat ta stryk om jag kör vidare med dåliga bussningar eller är det rent av farligt? Kan någon ge mig en enkel förklaring är jag tacksam!

Dålig koll på bilar som ni märker, hoppas ni kan leva med de "dumma" frågorna...
Jag är ju...som jag tidigare nämnt, inte mekaniker, men så pass mycket vet jag att din bil kommer inte rasa-explodera om du kör på utslitna bussningar.

Vad som kan hända är att den blir mjuk, till och med jävligt svampig och inte beter sig alls som den ska om du måste väja oförutsett.

Byt omgående, liten kostnad, men kan ställa till skitläskiga olyckor om det vill sig illa.
Det är lätt att slänga sig med jargong som "helt slut".
SBP är nog de enda neutrala i detta sammanhang.
Men utlåtandet "var på väg att ta slut" är nog ungefär där sanningen ligger.
Be SBP titta lite extra noga på bussningarna nästa gång.

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]