NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Tja!

Har sett en del DRIVe-bilar som vars grill till stor del är täckt från insidan, alltså inte "fullflödes" om ni förstår? Antar att de har med aerodynamiken och förbrukningen att göra men vilka bilar är de som har denna grill? Jag har den inte på min 1,6D från 2010, hur ser de ut hos er övriga? Är de etanolbilarna som kör med den?

// Marcus
av CrossFireX
CMD skrev:Jag skrev även att de inte sitter på min och de är en DRIVe.
Sitter endast på bilar med S/S när det kommer till nyare modeller, på äldre modeller av DRIVe finns dock delvis täckt grill, troligtvis hela MY09. Jag har MY09 utan S/S och jag har delvis täckt grill. Sparar bränsle men ger lägre dragvikt, sämre kylning och begränsad AC prestanda (Märker dock ingen prestandaförsämring när det gäller AC på min)
av CMD
Oj, är de ens lönt att ha krok då? ;)

Vi har 1300kg på våran, med öppen grill! :)
av CrossFireX
Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt, kg: 1393
Totalvikt, kg: 1900
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 700
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1390
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2700
Max lastvikt, kg: 507
av CMD
Där ser man! Ska de vara den begränsade kylförmågan då som avgör dragvikten då kanske?

Då undrar man ju vad en bil med täckt grill har för angiven förbrukning? Alltså inte i verkligheten för de är så beroende av körstil.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]