Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Jag har varit och provkört en V70 D4 Dynamic edition och gillar överlag bilen väldigt bra. Provbilen var utrustad med dubbfria vinterdäck på 16" fälg. Dynamic edition har som bekant sportchassie och jag tycker bilen gick väldigt bra med kombinationen sportchassie och 16".

Sommarfälgarna som följer med är de snygga Njord 17" med däck 245/45-17. Har någon kört denna kombination? Hur upplevs fjädringskomfort och spårkänslighet med denna chassiesättning och däck? Om jag slår till på bilen skulle det kännas tråkigt om bilen är för stötig när våren kommer.

Mina frågor är två

1. Har någon kört en Momentum DE på sommarhjulen och hur upplevs det?
2. Fälgarna är 8" breda. Finns det en smalare däckdimension att byta till som passar både fälg och bil. Typ 225/55-17?

Tacksam för alla svar :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Är du säker på att det är den dimensionen? Standard 17" dimension är 225/50 R17 på V70 II.

på 18" är det 245/45.

Ptja smalare eller inte. Jag tabbade mig igår när jag parkerade. Har kört sen i våras med de fälgarna och det var första gången jag var på en kant, tyvärr lätt hänt :( . Så nu är jag ändå rätt så nöjd med att jag inte köpte smalare däck som jag funderade på. Inte en skråma på fälgen, men det var precis att den inte tog i kanten.

http://i48.tinypic.com/1537k29.jpg

Angående din ursprungsfråga så finns det några här på forumet som tycker att sportchassie och 245/45/18 blir för stötigt. Jag har inte sportchassiet utan bara 18" och jag tycker inte det blir för stötigt. Sen finns det dem som sänker ytterligare, så det beror nog mycket på eget tycke och smak.
Användarvisningsbild
av V9097
Tråkigt med din fälg!

Jag är helt säker på dimensionen, det är vad det står i offerten och har även läst det på nätet nånstans. Just Njord-fälgen är bredare än de anda 17" alternativen, 8" bred jämfort med 7,5" för tex Balder. Jag antar att det är därför däcken är så breda.

Synd att det inte är summum de rear ut istället för Momentum DE.
Användarvisningsbild
av Brainy
Alltid lär man sig något nytt. Stämmer bra att V70 verkar ha den dimensionen på njord-fälg.
S60 däremot har 235 på den fälgen så kan du hitta en profil som stämmer mot rullomkretsen så bör du i alla fall kunna gå ner dit.

Som sagt, fälgen klarade sig tack vare att jag köpte 245or som stack ut utanför fälgkanten :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
18 tummarna är inte märkbart stötigare tycker jag men jag kör å andra sidan med 3 kilo däcktryck. Nu kör jag med 245/40 ZR18 men körde tidigare med 225/50 R17.

Dock är 245-däcken spårkänsligare. Där är rätt stor skillnad mellan de två. Buller upplever jag inte så stor skillad men kanske hade den varit större om jag haft lägre däckstryck.
av perhall
Racetwin2 skrev:18 tummarna är inte märkbart stötigare tycker jag men jag kör å andra sidan med 3 kilo däcktryck. Nu kör jag med 245/40 ZR18 men körde tidigare med 225/50 R17.

Dock är 245-däcken spårkänsligare. Där är rätt stor skillnad mellan de två. Buller upplever jag inte så stor skillad men kanske hade den varit större om jag haft lägre däckstryck.
Högre däcktryck = stötigare gång.
Kan inte heller tro att högre däcktryck ger lägre ljud...
PH
Användarvisningsbild
av V9097
Det borde funka med 235/50-17 ser jag nu när jag räknat på det. Den har 2% större rullomkrets än 245/45-17
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]