Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andy78 skrev:
Tommty skrev:om det visar sig vara lagren så behöver du inte kvittot om det har slängts.

kontoutdrag fungerar precis lika bra som ett kvitto, om du betalade med kort vill säga.
Kontoutdrag på vad?
på köptet hos biltema för hjullagren.
av PTV
Hur många hundratusen inlägg har man inte läst om Biltema, förlåt Feltema och deras produkter.Billiga är dom, inget snack om saken.Men om man måste skaffa flertalet delar minst två gånger och göra om arbetet minst lika många gånger hur billiga är dom då !?.
det är just sådana inlägg som ditt PTV som gör att man tvivlar på människan.

klart det är hundratusen MISSNÖJDA kunder som berättar det på internet. nästan inga NÖJDA kunder lägger ut det på internet, för dem behöver inte bli tröstade.

8 gånger av 10 har alla mina saker på biltema hållt.

hjullager,fjädersäten x2, stabilisatorstag x2 med mera.

Jag kan lova dig om alla nöjda kunder hade skruvit att dem var nöjda så hade biltema fördubblat sin försäljning och ingen hade haft tvivel om dem.
Helt rätt Tommty. Det gäller alla företag.
En missnöjd kund kan via internet få det att låta som att hela företaget är värdelöst och att alla deras produkter är gjorda av papper, medan dom kanske 1000tals nöjda kunderna inte bryr sig om att gå ut på forum och berätta hur nöjda dom är.
Saker såsom prisjakts betygssättning och liknande hjälper ju en hel del, men det är ändå den högljuda minoriteten av missnöjda kunder som får det att låta som om himlen rasar ner :roll:

Som sagt, detta gäller ALLA företag.
av *pettson*
PTV skrev:Hur många hundratusen inlägg har man inte läst om Biltema, förlåt Feltema och deras produkter.Billiga är dom, inget snack om saken.Men om man måste skaffa flertalet delar minst två gånger och göra om arbetet minst lika många gånger hur billiga är dom då !?.
Ja hur billigt är det egentligen? Jag ska svara på det i två omgångar. Ett är nedan. Efter det är det en enda rad som du själv får tolka.
På mina 20 senaste år har jag varit i kontakt med mindre felaktiga delar än jag varit i kontakt med människor som KÖPT FEL. Eller för den delen den gigantiska klick som monterat fel eller på fel sätt.
Ja du läste rätt. För ärligt talat skiter jag i om tabeller pekar hit eller tabeller pekar dit. Är du kompetent att byta en reservdel så vet du EXAKT vilken del du behöver. Och därmed köper du rätt vad än tabellen pekar på. För du vet exakt vad du demonterade och det ska dit en exakt likadan om du så ska plocka i kartongerna och identifiera dom själv.
Men så ser inte klientelet ut riktigt. Utan där lusläser man katalogen hemma. Struntar i att kika på hur det ser ut på bilen, man frågar istället vänner, bekanta eller på internet i värsta fall. Sen köper man delar, lägger sej på en grusgång nånstans med minimalt med verktyg och i garanterad tidsnöd. Sen visar det sej att man handlat fel. Då är det JÄVLA BILTEMA! inte... JÄVLA MEJ. Visst är det märkligt? Känns det igen?
Av 100 inlägg finns det möjligen en som köpt fel och säger det. Resten har minsann köpt rätt men det passade inte alls. Kortfattat: Passar det inte så är det inte rätt sak oftast. Ytterligare en liten klick har haft högtrimmade motorer som skurit när man tagit i en biltema del. Man VET att det är biltemas del som ställt till det. Men av någon anledning så vågar man inte reklamera? Det brukar vara undvikande saker som slängde skiten och kvittona osv. Hade jag 10.000kronor motor eller gud förbjude en dyrare som dog en plågsam död av biltemas eller vemsomhelsts delar när jag gjort allt rätt: jag skulle bli yxtokig och dra det så långt det gick. Men det kanske bara är jag.. för inte skulle jag sätta mej i ett forum som nån form av feghämnd när jag har alla bevis. Skulle du?
Sen händer det att en del saker är rent skräp, men dom undviker man som kunnig, precis som i alla yrken och man reklamerar ALLT.
På så sätt slipper man se skräp i katalogen år från år.
Jag räknade på förra årets biltemainköp som skruvats på olika bilar på olika ställen där jag varit inblandad. Av 14670kronor med bromsdelar har 1 bromskiva varit felsvarvad i tjockleken på navväggen och därmed fått fel offset. Jag fick en ny så det var inget problem. Jag har också hämtat två bromsok som varit felförpackade. Där var hela batchen fel. Höger och vänster hade växlat kartong. Det sprättades i butik så dom packades om. Jag fick ju med mej rätt hem eftersom jag hade köpt två. Värre om jag hade köpt ett.
Av 4350 kronor tänddelar har 1 tändstift varit sprucket i porslinet, bara hämta ett nytt, av 6500kronor filterdelar har inget varit felaktigt så det inte passat eller så.
Samtliga delar rullar fortfarande på bilar i landet utan trassel. Av alla verktyg som inhandlats så är det inte ett endaste verktyg som gått sönder ännu. Dom äldsta är då runt 6år och ska pensioneras på grund av slitage. För slits det gör dom som alla andra, varken mer eller mindre.
Hur mycket verktyg? Tja biltema delen av dom är väl runt 35.000kr, så några är det. Men det är BARA 10års eller dom som är gediget konstruerade.
Hur dom billiga verktygen är vet jag inte.
Kan då inte andra fått strul? Jo absolut. Om man tar den enorma mängden som säljs och säger att 1% är felaktig så lär jag varit lyckligt lottad som inte råkat på mera alls med tanke på så många inköpta delar. Faktum är ju att för varje gång jag INTE får något trassligt så måste faktiskt någon annan få det. Krasst men sant. Precis som i alla andra affärer. Slut del 1

Del två.. Billigt: Tja.. Eftersom jag har hand om en del delar dagligen så kan jag väl säga såhär: ABS givare som mekonomen autoexperten eller volvo, eller för den delen någon annan har till försäljning till t.ex 850 inte är billiga. Vad kostar dom då? Tja.. 2 euro med kartong plus moms i inköp om ni undrar.
Så säg ALDRIG MERA att priset speglar kvalitet.. Inte förräns den dagen ni ger runt 3 euro för en givare. Beroende på flashig kartong och mängd kan det diffa +1 euro.
"För du vet exakt vad du demonterade och det ska dit en exakt likadan om du så ska plocka i kartongerna och identifiera dom själv"
Ja det är ju här det ofta blir fel. Om jag ska skruva i bilen så har ivf. inte jag möjlighet att först demontera, ta med delen till affären och jämföra så det blir rätt. Utan jag måste först handla delar och sedan byta och då måste jag ha rätt delar från början. Därför är det för mej enklast att handla på volvo, få rätt delar OCH få tips på "det här behöver du också", det får jag inte på biltema. Men för den som skruvar oftare i flera bilar har ju lärt sej sådant och det blir enklare att plocka ihop delar på biltema.
av BGA
*pettson* du skriver att man aldrig har rätt till ersättning för resor pga reklamationer. Det är fel - du har alltid rätt till reseersättning.
Se http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ra ... -pa-varan/

"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara:
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil."

När det gäller hjullager. Biltemas lager kan vara allt från SKF, FAG, Timken, Japanska till kinaskit. Jag öppnar alltid förpackningen i butiken för att se vad jag köper. Till VAG bilar har jag ofta köpt Timken till 1/3 pris av vad VAG tar.
V70s lagerenheter består av två stora ståldelar som är hoppressade med väldigt hård passning. De originallager (FAG) jag behövt byta har jag slipat itu för att kolla. Då visar det sig att passningen varit för hård så att den ena delen spruckit och kulorna rullat över sprickan = oljud.
Detta kan vara orsaken till att vissa V70 ägare ideligen har problem med sina hjullager( bl.a. enligt Bosse Bildoktors radioprogram).
På Biltema i Helsingborg kan man inte reklamera nånting om man inte har kvitto. Det är i alla fall min bittra erfarenhet
av *pettson*
Så var det lagen i teorin eller lagen i praktiken. I teorin får inget vägras och allt ska ersättas. I praktiken så ser det väldigt annorlunda ut. Eftersom folk då och då stämmer varandra så sätts praxis i praktiken oavsett vad texten säger.
Vad säger du om nedanstående. I teorin undantas inte elektronik ifrån reglerna. I praktiken görs ett undantag. I Teorin kan du lämna vadsomhelst vartsomhelst. I praktiken är det inte riktigt likadant.
OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
Originalförpackningen är oskadad, d.v.s. brukbar. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
Kassakvittot uppvisas.
Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
Undantaget är vissa bilelektronikartiklar och då står det på kassakvittot "Elektronikprodukt Bil, återköps ej!".
av *pettson*
850 och 70 serien 99- har olika konstruktion. Men upp till 99 är det samma sålänge det är mutter på drivaxeln.
Oavsett vem dom sålt lagren är jag helt toksäker på att 98% gör fel vid bytet om vi hårddrar det.
Lagrets förspänning bestäms av hur hårt drivaxelmuttern dras. För hårt spräcks lagret. För lätt glappar lagret och går ned sej.
Hur många brukar momentdra muttern enligt anvisning?
Förmodligen drar många enligt samma "råd" jag fick för snart 30 år sen när jag frågade en mek om hur hårt jag skulle dra en toppackning till en B20 jag precis köpt, "dra de du örker pöjk" ...

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]