Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ety99
Är det någon som vet bra halvljus som lyser blått och var man kan köpa dem? prova biltemas bluevision men de var sämst, var inte mycket blåare än dem jag har.
Antar att du menar blå halogenlampor, xenon-look-a-like. Har provat massor av olika genom åren både i bilar och skotrar och har väl kommit fram till att inget lyser som xenon. Dom allra flesta halogenlampor som heter blue och har blått glas och så vidare lyser mest vitt. Du får inte den effekten som du får av 8000K xenon. Visst finns det halogenlampor som lyser blått men dom lyser skitdåligt. Nu var det många år sedan jag kom fram till att det är ingen ide att leta mer, en gång xenon, alltid xenon :D
av ety99
S.t.r.a.n.D skrev:Antar att du menar blå halogenlampor, xenon-look-a-like. Har provat massor av olika genom åren både i bilar och skotrar och har väl kommit fram till att inget lyser som xenon. Dom allra flesta halogenlampor som heter blue och har blått glas och så vidare lyser mest vitt. Du får inte den effekten som du får av 8000K xenon. Visst finns det halogenlampor som lyser blått men dom lyser skitdåligt. Nu var det många år sedan jag kom fram till att det är ingen ide att leta mer, en gång xenon, alltid xenon :D
men vet du någon som lyser vitt då? osram nightbreaker eller silverstrar? du kanske vet någon annan?
Användarvisningsbild
av Perc
Philips BlueVision Ultra lyser ganska vitt. Philips ExtremeVision lyser bättre, men gulare. Sätter man ett färgfilter mellan så tappar man ju lite ljus, det kommer man aldrig ifrån.

Blått ljus är inte samma som bra ljus.
av ety99
Perc skrev:Philips BlueVision Ultra lyser ganska vitt. Philips ExtremeVision lyser bättre, men gulare. Sätter man ett färgfilter mellan så tappar man ju lite ljus, det kommer man aldrig ifrån.

Blått ljus är inte samma som bra ljus.
men var köper man dem och vad kostar dem?
hitta biltemeas premium sm ska lysa vitt
Användarvisningsbild
av Perc
Philips Extremevision (eller Osrams motsvarighet) borde du hitta i vilken reservdelsbutik som helst värt namnet. Var du hittar dem i Sverige kan jag tyvärr inte svara på.

Sök på andra ställen än biltema så hittar du nog. :)
av ety99
Perc skrev:Philips Extremevision (eller Osrams motsvarighet) borde du hitta i vilken reservdelsbutik som helst värt namnet. Var du hittar dem i Sverige kan jag tyvärr inte svara på.

Sök på andra ställen än biltema så hittar du nog. :)
men svårt att hitta :O
Användarvisningsbild
av Perc
Ska du ha så bra ljus som möjligt skulle jag soms agt vilja rekommendera Extremevision istället för Bluevision.

Det vita ljusskenet i bluevision skapas ju genom att man filtrerar bort lite av dom varma tonerna som naturligt finns i halogenljus. Det säger ju sig självt att man inte får mer ljus genom att ta bort ljus.

Jag förstår dock att vissa gillar det kritvita skenet, jag gör också det. Men det är fortfarande bara stylinghumbug. ;)

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]