Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har införskaffat en 244 -89, och såg detta idag när jag lyste under vänster framdäck. Först blev jag skiträdd och trodde det var en bärande del för däcket, men tog reda på att det inte är nån jättefara. Är det alltså http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-72332/ jag ska köpa?

Är det nåt speciellt man ska tänka på vid monteringen? Hur hårt ska man dra bultarna? Ska framvagnen vara upphissad eller ska bilen stå på marken så det läggs "normalt tryck"?

Supertacksam för svar!

Bild
Jepp! Det är rätt stag du länkat till.

# Hissa upp blen och ställ på pallbockar fram så länkarmarna hänger fritt.
# Plocka av framhjulen så kommer du lättare åt att jobba sedan.
# Lossa bulten i länkarmen (nedre bulten som håller staget). Den sitter oftast som berget och kan vara svår att få loss i bland.
# Lossa även muttern på staget som låser det i krängningshämmaren. (Behövs givetvis inte på sidan där staget är av.)

Sedan när du monterar dom nya grejerna så smörj lite hjullagerfett eller liknande på gängorna, så lossar allt mycket lättrare nästa
gång.
# Börja med att löst skruva ihop staget med bussningar i krängningshämmarens "öron". (Spänn inte ihop!)
# Fortsätt sedan med att löst skruva fast bulten i länkarmen. (spänn inte här heller!)
# Sedan brukar jag skruva på hjulen och låta bilen stå på "egna ben" när jag spänner till allt. På så vis hamnar bussningarna inte snett
från början, som dom annars kan göra. Man kommer lätt åt genom att vrida ut vardera framhjul.
# Spänn ihop till rätt mått mellan övre sidan på övre brickan och undre sidan på undre brickan. Det finns ett givet mått där! (Vet inte
på 240, men på 7/900 är det 42mm)

Mått mellan brickorna på 7/900. (Hoppas du fattar min skiss.)
Bild

# När du justerat in rätt mått här så spänner du till bulten som håller staget i länkarmen ORDENTLIGT! (Vet inte vilket moment)
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]