Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Mätte det gamla. Det var ett vanligt spårkullager, inga konstigheter.
Användarvisningsbild
av js1
Ovanpå kylaren i mitten ungefär. Följ vacuumslangen från backventilen så hittar du den.
Användarvisningsbild
av taxi
Om det hjälper så är det en tunm lilafärgad slang på min bil.
Och apropå att laga saker istället för att byta, det funkar på ganska mycket på våra bilar, så länge man har intresset är det värt det!
Har framgångsrikt bytt lager i generatorn för dryga hundralappen, istället för att köpa på skroten för 500-1000 kr. Och sen kan man tydligen fixa kupefläktslagret också, har jag nyligen upptäckt! (med hjälp av forumet förstås :D )
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Har man tiden, intresset och lyckas hitta rätt del så kan det absolut vara värt att laga. Tyvärr kan det vara svårt att hitta rätt delar om man bor på en liten skitort t ex.
Många delar är näst intill omöjliga att få tag på online, om man inte köper bulk-pack á 1000st typ >_>
Användarvisningsbild
av js1
Ja, det underlättar såklart om man har en välsorterad industributik för lager och transmissioner runt hörnet vid jobbet där man kan få ett lager mot en femtilapp till kaffekassan. :)
av Toke
*pettson* skrev:
js1 skrev:Den har jag koll på och min fungerar som den ska men tack för tipset. :)
(Man kan ju även enkelt lossa vacuumslangen och känna om det suger eller att det knäpper till i backventilen när den stänger när systemet slår ifrån)
Absolut, visst kan man göra så.
Hej. När slår systemet ifrån då? Och vilken vaccumslang lossar du?
av Tommty
skulle tro att han lossade slangen från lufburken (som sitter på sidan mot batteriet).

systemet är bara igång nån minut eller så, sen stänger den av.
Användarvisningsbild
av js1
Nej, den tunna, lila vacuumslangen som går från solenoiden ovanför kylaren till backventilen mellan motor och torpedväggen.
På min (Fenix 5.2) fungerar det som så:

Luftpumpen startar 20sek efter att motorn startats om motorn är kall och inte står på tomgång. Då arbetar luftpumpen 45sek.
Du startar bilen kall, låter den stå på tomgång en halv minut, sen gasar du till. Då startar pumpen och solenoiden öppnar för vacuum i den lila slangen.
(Det går att tvångsköra pumpen via diagnosen också)

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]