Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tele
någon mer än jag som upplever att stolarna i V70N -06 är större/rymligare än i V70 2 -11 ?? jag får ont i ryggen efter längre sträckor i min V70 2,5 FT 2011 med dynamic läder. sitter bättre i V70N sport-stol 2006. vad göra ?? något förslag? dyrt att byta till standard stol ?? jag är lång 187 cm och dålig rygg :twisted:
av Droopy
N-stolarna var rymligare/längre/bättre sidostöd. Strandardstolarna i V70 II är fortfarande inte i samma klass som i N. Jag är 1,75 och skulle önska mer stöd åt låren. vid långkörning drar jag stolen lite längre bak än normalt och drar fram ratten och småligger mer el mindre, då kan jag iaf brassa på i 4-5 timmar utan att bli mör.

Man hade överlag bättre körställning i gamla N serien, enligt mitt tycke.
av Malmstroem
Jag är 193 lång och har noterat samma sak. Stolarna i min förra V70N (-05) passade mig bättre än de som sitter i min XC70 -12.

Lyckligtvis är de fortfarande tillräckligt bra för att jag inte ska få ont i ryggen.

De enda stolarna som jag uppfattar som lika bra / bättre än V70N är BMWs komfortstolar. Tyvärr kostar det en slant att skaffa sig sådana. BMWs standard och sportstolar är för mig inte bättre än de nya Volvostolarna.

Tyvärr är det svårt att göra något åt stolarna efter att bilen är köpt.
av AndS
Man får med V70II stolarna ställa in dem lite annorlunda än V70N, stolarna är bl.a. lite hårdare stoppade och man får då uppfattningen att de känns betydligt mindre och att man sitter mera "uppepå".
Sittdynan är lite kortare, bara några cm dock, och man kan behöva tippa upp stolen lite mera i framkant för att få känslan av samma benstöd.
Gäller även att prova sig fram så man får riktigt svankstöd, felaktigt inställt ger ofta en trötthetskänsla i ryggslutet eller t.o.m. att man blir öm i ryggen. Ofta har man svankstödet för lite utskruvat så att ryggen sjunker in en aning.
Är själv 1.80, men ganska lätt 75kg, och har hittat mina inställningar så jag kan fixa 4-5 timmar i bilen utan ett stopp eller trötthet/ömhet i kroppen. Väljer hellre en lite fastare och hårdare stol än en som är mera "svampig" så därför passar kanske även de nya Volvostolarna mig och jag har inte skinnklädsel om det påverkar något.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Finns massa trådar om detta ämne på forumet :)

Är man lång så har du gjort rätt i att välja sportstolen. Den ger mer ytrymme utan att vara mer obekväm.

Håller också med AndS Det går att ställa in stolen så att det fungerar men visst är det skillnad på stolarna. Jag är 186 och det fungerar bra - även för 80-milaturer.
av Tele
ok tack alla vänliga för alla tips :) men visst är det märkligt att man gör sämre stolar på nyare modeller?? Volvo brukar ju få utmärkelse för en av dom bästa stolar som finns på marknaden... men nu vet jag inte riktigt... :cry:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Är väl Inscription som gäller då. Skönare att sitta i!

Hade en V70II hyrbil förra helgen med T-tec och satt kanon. Men givetvis sitter jag mycket bättre i min V60 R-design med skinnklädsel.
Användarvisningsbild
av V9097
Och allra bäst satt i alla fall jag i 850 GLT och Turbo samt V70 generation ett.
av Tele
Exakt , stolarna var bättre förr.. Har en bil för 360000 :- och får ont i ryggen av dynamic stolarna, hade aldrig ont i 240 740 850 och V70N....

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]