Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xc70er
Har tittat på en import bil och tog en carfax för att se om det stod nått om den och fick då upp följande
Tror jag är dum i huvudet då jag inte fatta nått av rapporten :) Ska man ta datum med en nypa salt?

2012-09-28 207 603 km Fordonet besiktat.
---------------------------------------------------------------------------
2012-09-28 Fordonet besiktat.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-18 207 497 km Fordonet besiktat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-12 Fordon privatimporterat från EU-land.
Fordon forregistrerad i Sverige med men ännu inte i trafik.
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Ej längre rapporterad som leasingbil.
Inga lån rapporterade
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2012-09-11 Fordonet besiktat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2008-01-04 177 261 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige.
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-06-14 I trafik första gången i Sverige.
Rapporterad som leasingbil.
Rapporterad som företagsfordon.
- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-06-08 15 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Västerås, Sverige.
Efterbesiktning till begänsad registreringsbesiktning. Godkänd besiktning.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-01-01 Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2003-12 Fordon tillverkad i Torslanda, Sverige
Användarvisningsbild
av Guligan
Ser ju lite lattjo ut. Om jag tolkar rätt har följande hänt:

* Bilen byggd/beställd för att exporteras
* Sätts inte i trafik utrikes, importeras åter till Sverige
* Säljs och rullar 17700 mil på 3,5 år
* Exporteras återigen
* Rullar utrikes 3500 mil på 4,5 år
* Importeras återigen

Konstigare saker har väl hänt, men visst är det en udda historik.
av xc70er
kan man besikta en bil i sverige som är reggad i annat land?
tänkte mest på att den var registrerad 2004-01-01 och sedan i trafik första gången i sverige efter 5mån.
och sedan är den besiktad i sverige igen 2008-01-04 ????

Men det borde transportstyrelsen veta kanske om historiken.

2008-01-04 177 261 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Enköping, Sverige. ???????????????????
Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-06-14 I trafik första gången i Sverige.
Rapporterad som leasingbil.
Rapporterad som företagsfordon.
- -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-06-08 15 km Fordonet besiktat av Bilprovningen i Västerås, Sverige.
Efterbesiktning till begänsad registreringsbesiktning. Godkänd besiktning.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2004-01-01 Fordonet registrerades första gången utanför Sverige.
av Lövet
Carfaxrapporter kan innehålla vad som helst. Min polare fick veta att hans bil var skrotad i Tyskland. Problemet var bara att den befann sig på hans garageuppfart vid det datumet.

Jag tror inte att den bilen är reggad två gånger i Sverige utan bara att något i översättningen till svenska är fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreas_lofgren skrev:Min polare fick veta att hans bil var skrotad i Tyskland. Problemet var bara att den befann sig på hans garageuppfart vid det datumet.

Hahahaha :lol:

Nej, jag tycker inte det där carfax verkar vara mycket att hänga i granen faktiskt, och bör nog tas med flera matskedar salt.
av Lövet
Det funkar jättebra på bilar som varit i trafik i USA men den europeiska tjänsten håller inte i närheten av samma kvalitet.
Användarvisningsbild
av sthlm
andreas_lofgren skrev:Det funkar jättebra på bilar som varit i trafik i USA men den europeiska tjänsten håller inte i närheten av samma kvalitet.
Finns det någon samordnad tjänst överhuvudtaget för den europeriska bilmarknaden?
EU lägger ju ner hundratals miljoner på att utreda hur böjd en banan kan vara innan den inte går att äta och hur rak en gurka skall vara så jag tänker...

Jag ger inte mycket för carfax även om det faktiskt är en jäkla bra tjänst om den bara fungerat fullt ut.
av Lövet
Nej, det funkar inte inte i Europa. Dels har Tyskland stenhårda integritetslagar som omöjliggör utlämning av viss information, sen finns länder som Italien som inte ens har centraliserade registreringsmyndigheter.
av Droopy
enligt min erfarenhet så fungerar carfax enbart på USA bilar, de har ett helt annat rapporteringssystem, på EU bilar kan det stå vadsomhelst, hade en 850 en gång i tiden som var rapporterad stueln.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS