Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Dags att riva bort klossar och snygga till oken lite. Har hela tiden använt mig av kopparpasta överallt i stort sett och det har funkat bra. I dag fick jag lite dåligt samvete vid närmare eftertanke... man kanske ska använda något bättre?!

Anläggningsytor mellan bromsklossar och ok har jag kopparpasta.. fine!
Hur är det med styrpinnarna då (tänker på det främre flytande oket)? Ska man använda bromsoksfett eller kullagerfett eller kopparpasta på dem? Vilket är bäst? Hittade även en tråd där man rekommenderade silokonfett. Ett annat bud är PTFE-fett. Blir rörigare destå mera man söker.

Har även en kolv som kärvar lite, vad är bäst lämpat här? Är det bromsolja som man ska få innanför damtätningen eller är det helt enkelt fett som måste in där också (hur det nu ska gå till?). Är inte sugen på att trycka ut kolven för att sedan lufta systemet. Då lämnar jag in och får det bytt istället. Men tänkte för se om jag kunde få liv i det.

Tacksam för snabbt svar. Passerar biltema imorgon. :D
Jag har biltemas bromscylinderfett på glidpinnarna samt inre belägget (lite mot kolven bara) och aluminium eller koppar-pasta på yttre belägget.
Har tryckt in några droppar bromsolja under ok-damaskerna för att få liv i bakre oken och det verkar som att det funkade för mig.
Tror att det är bra om du undviker att kladda nåt annat än just bromscylinderfett eller bromsolja på damasker och annat av gummi!
av *pettson*
OM kolvarna i oket kärvar så är det till att riva isär oket och packa om det. Det handlar ALDRIG om att smörja på kolven och liknande. När man *smörjer* kolven så lossar man rost och smuts som man sen pressar förbi packningen och sårar densamma. En ren kolv kärvar inte.
Till smörjningen av glidpinnarna använder jag ett fett som klarar vatten, alltså ett fett för marint bruk. Det ska naturligtvis inte förekomma vatten innanför damaskerna till glidpinnarna men det är ju så rosten kommer till.
För att smörja beläggkanterna så använder jag ett fett avsett för bromsar som innehåller mikroskopiska keramik kulor. Det ska INTE vara nåt fett i nån form alls på baksidan av beläggen.
av *pettson*
taxi skrev:Då vet man det också! Men varför inget fett på baksidan av beläggen?
Fettet gör ingen som helst nytta där. Många lägger på det för att man anser det dämpar oljud. Men det finns utmärkta antiskrik både plattor och mattor för småpengar att köpa.
Troligen använder man fettet istället för den produkt som fanns på marknaden för många år sedan som var tänkt att penslas på baksidan av beläggen så stelnade detta till en dämpmassa sen.
Lucif3r skrev:Höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.

Tack för snabbt svar.... Då vet jag.

Eftersom jag var så klantig att jag sågade av bromsledningen till vänster bak, innan jag hade trampat ner bromsen..

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]