Turen til Stockholm gikk i fartsgrensetempo til Karlstad grunnet mye tungtransport og at mørke og regn gjorde forbikjøring slitsomt, deretter lå farten ca 20km/t over fartsgrensen til vi var fremme. Cruisekontroll på 4-felts etappene.
(Bilen var lastet med 2voksne, 2barn, feriebagasje og veide 2040kg totalt. Piggdekk Conti Ice Contact 225/45-18 )
En svipptur til Uppsala og tilbake samt ca to timer bykjøring i Stockholm centrum dro opp litt;
På jevn motorvei med cruisecontrol er forbruket veldig stabilt... (først 130kmt, deretter 110) -Veldig tydelig økning av forbruket ved høyere hastigeter, men absolutt akseptabelt med rundt 0,6/110-120 - 0,7/130 - 0.8/140 - 0,9/150
Tilbake i norske 70-soner er forbruket pent og pyntelig lavt, men med pent vær og dagslys på turen hjem har snittfarten lagt ca 30kmt over fartsgrensen på motorveietappene i Sverige, så det drar naturligvis det totale snittforbruket for turen endel opp.
-Men så! Hjemme igjen med 40 og 50 soner, kryss og mange bakker... :-(O) :|
Konklusjonen er at bilen er (i mine øyne) sparsommelig og grei på langtur, men med en gang det blir litt småkjøring og start-stopp, så drar det på forholdsvis kraftig og mer enn jeg hadde forventet. (kjørte tidligere en 2008 S40 Drive, og V70en drar 50-60% mer diesel enn den gjorde på småkjøring)
Ellers må jeg si at bilen virker overraskende pigg i forhold til det jeg hadde ventet av 1800kg bil med 115hk og automat, ingen problemer med høyfartscrusing på motorvei, akselerasjon fra 10-90kmt er slett ikke ille, deretter øker den komfortabelt til 140-150.
Forbikjøringer i høye hastigeter bør derimot planlegges svært nøye... :lol: