Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makkan84
Har en 850 glt -92
B5254S
Den startar inte. Har kollat så att det finns både gnista och bränsle.
Får felkoden A2 1-2-1.

Har inga andra felkoder. Men den borde väl starta även fast LMM är kass? Är inte lätt att mäta den när jag inte får igång bilen...

Någon som har bra tips på hur jag ska fortsätta?
av heden75
Prova att dra ur kontakten till lmm och prova starta igen. Då borde den gå in i något universalläge så det går att köra bilen men den går inte perfekt. Kanske den har gått sur, om du provat att starta många gånger så vänta ett tag och prova igen.
av Makkan84
Har testat att dra ut kontakten och sprayat lite. Har stått hela natten fungerade fortfarande inte när jag testade.. Har även nollställt felkoden men den kommer tillbaka...
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om du har t.ex. flyttat bilen några meter och sedan stängt av med kall motor, är risken stor att oljefilmen i cylindrarna tunnats ut så pass att kompressionen har försvunnit. Har skrivits väldigt mycket om detta på forumet.
av Makkan84
Har testat med kontakten urdragen men funkar inte då heller.
Har väl inte flyttat bilen men när jag skulle åka iväg så startade bilen men efter en knapp sekund dog den, efter det har den inte hoppat igång alls..
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det är möjligt att det ursprungliga felet är LMM, men har du nu malt ytterligare på starten så kan du nog räkna med att det är rätt så fuktigt med "kompressionsdödande" bensin i cylindrarna.
Användarvisningsbild
av taxi
Kolla först noga efter luft/vacumläckage. Verkar den snurra fortare och lättare än vanligt på starten?
av heden75
Det finns ju risk att bensinen efter alla startförsök ligger i katalysatorn och om du får den att starta så blir det kanske fyrverkerier under eller efter bilen. Man skulle kunna ta ur stiften och kolla hur de ser ut, är de fuktiga så låt motorn stå och lufta ett tag med stiften ur.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]