Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanWasa
Nu har jag justerat handbromsen, gjorde som ni sa och släppte på justerskruven vid handtaget och sedan justerade jag vid hjulen och avslutningsvis så justerade jag vid handtaget igen. Nu börjar den ta vid steg 3 och kan stå i lutning på steg 4. Men får väl se om ljudet kommer tillbaka eller om det är löst :) Har ju inte hittat några synliga fel och nu låter den inte längre.
av StefanWasa
Var ute och körde idag och ljudet kom tillbaka, det kom på en 50-raka helt plötsligt. Sen tystnar det och kommer tillbaka efter en stunds körande. Men drar jag lite i handbromsen så tystnar det en stund. Skivan är lite skev, men då borde det ju låta hela tiden om det nu är den det beror på. Det jag inte gjorde när jag justera handbromsen var att dra ut vajern helt vid hjulet, får göra om justeringen igen.

En annan sak, när man plockar bort oket, åker kolvarna ut då om man låter bromsklossarna sitta kvar? Eller är det bara att sätta tillbaka oket efter man fått bromsskivan på plats igen?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kolvarna rör sig enbart när du pressar in bromsvätska i oket, dvs när du trampar på bromsen. Om du inte rör bromsen så rör sig inte kolven utåt.
Du kommer dock behöva pressa tillbaka kolven en bit, annars kan jag nästan lova att du kommer inte få på oket igen. Det sitter riktigt tight mot skivan.
av StefanWasa
Jaha ok, men hur ska man trycka tillbaka det då? Måste jag bort med beläggen och sen använda verktyg avsett för detta?
av StefanWasa
Skulle det i teorin kunna vara hjulbultarna, alltså att en av dem skulle vara lite för lång och som då tar i? Det är ju kromade bultar så det är ju inte orginal...
av heden75
Du kanske precis har satt på vinterhjulen och fått andra fälgar? I så fall är det ju troligt att bultarna är för långa till vinterfälgarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanWasa skrev:Jaha ok, men hur ska man trycka tillbaka det då? Måste jag bort med beläggen och sen använda verktyg avsett för detta?
Går med en polygrip t ex, även om det inte är det optimalaste. Jag har själv inte gjort det på bakoken, men fram kommer man åt utan att lossa eller ta bort något iaf.

Ett annat sätt som jag läst att vissa använder sig av är att ta t ex en kofot eller liknande och "trycka" hela oket utåt. Men jag vet inte om det funkar så även bak.
Är du stark kan du ju även dra oket utåt :P Underlättar om någon bromsar och du drar när denne släpper på bromsen.

Sen finns det givetvis dedikerate "bromskolvsverktyg", som till allt annat :roll:
av StefanWasa
Ljudet var där innan jag bytte från sommardäck (alu) till vinter (plåt), men nu är ju ljudet mer eller mindre konstant nu (fast detta kom inte omdelbart efter bytet).

Jag kände på navet när jag hade detta isär tidigare och inget kändes glappt, men har ju inget att jämför med heller.

Så jag hade ju oket av då och det var inga problem att sätta tillbaka det, men tänkte om det blir problem om det ligger bredvid en längre tid. Men får väl prova med polygrip och trycka in kolven igen om jag inte får på det.

Men vad menar du Lucifer, att trycka oket bakåt? I vilket skede liksom?

Jag får väl beställa nya bultar och sen plocka isär bakbromsen igen. Hittar jag inget är det väl bara att lämna in det för felsökning...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Näe jag menade att du drar oket mot dig, när det sitter monterat. Då pressas kolven in i oket. Men som sagt, jag är inte säker på om det funkar på bakoken. Fram gör det det iaf.

Det blir inga problem om oket ligger brevid en längre tid, så länge det ligger någorlunda skyddat och inte i saltvatten t ex :P :lol:
av StefanWasa
Ja nu ringde mekanikern, det var monteringssatsen, alltså byglarna som håller in bromsbackarna...

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]