Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vilket toppen Forum. :D
Tack för tipset LaRy. Klockrent. :lol:
Nu funkar även min fönsterhiss V-framdörr efter ditt tips. :lol:
Läste tipset och var tvungen att pröva detta på sekunden . :idea:
Detta tips borde vara under en renodlad tipsrubrik för de som har samma återkommande problem. :wink:

Lennart
Jag vet ej exakt hur det fungerar hos Volvo, men jag har viss erfarenhet från liknande automatik i andra applikationer. Man brukar tala om att man har en check-flag, en hemaposition. Här kan den vara så att rutan går i topp vilket medför att strömmen ökar och hissmotorns rotation upphör. Då kan vi lära systemet vad som är hemmaposition genom att köra upp. Denna teach-in mode aktiveras genom att bryta spänning under drift.
I hissmotorn finns en sensor som skickar ut ett antal pulser per varv, det vet jag. Programvaran vet exakt hur många varv motorn skall rotera och därmed hur många pulser det är från övre hemmaposition till nedre läge. Varje gång du kör upp eller ned vet pulsräknaren exakt var rutan befinner sig och vet därmed exakt hur många pulser den skall köra till topplägge ellr bottenläge. Som sagt detta är endast en kvalifiserad gissning.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]