Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xdigger
Tjena!
Har en 850 som jag köpte för en månad sedan, då gick den skapligt med små ryckningar i gången på låga varv.

Nu går den som en påse skit, den misständer mest hela tiden.

Jag har bytt tändstift och provbytt tändspole mot en ny.

Iaktagelser, jag har ett gummi sitter på ovansidan av luftburken(tjocka slangen) där det ser ut som om det ska sitta en tempgivare, ingen tempgivare där och jag hittar ingen kabel, bara ett gummi med hål i.

Idag upptäckte jag att det var fuktigt i insuget, troligen vatten, det verkar komma från luftpumpen vars slang jag nu tagit bort från insuget så får vi se om det är vattendroppar som gör att bilen misständer.

Vad tror ni gurus? Ska det sitta en tempgivare och var ska jag isåfall hitta kabeln? Är det troligt att det är vatten från luftpumpen som gör att bilen går som skit, har blivit värre nu än det var när vi köpte bilen?

Luftpumpen har jag läst lite om, var ska man borra dräneringshål i den, kan man göra detta utan att ta bort skiten?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad är det för motor? Har du kollat fördelare, rotor och tändkablar?
Ingen aning om vad det är för "gummi" du pratar om, men den enda kontakt som finns vid luftburken är ju LMMen.
Om den åker ur så går bilen i nödläge, och minst sagt som ett lass skit. Oddsen att den ska åka ur av sig själv är dock rätt minimal, förutsatt att den inte är skadad. Man bör även få en lysande varningslampa om den inte fungerar.

Jag har aldrig hört talas om att det ska sitta en tempgivare på luftburken iaf... Varken min V70 eller 850 har något liknande, och vad skulle den göra för nytta isf hade du tänkt dig?

Eller... kan du möjligtvis prata om slanganslutningen som sitter i luftburken mot batteriet?
av xdigger
Det är en 106kw motor. Alla tändningsdetaljer kontrollerade.

Frågan hade inget med LMM att göra.

På den veckade plastslangen mellan luftburken och LMM sitter det en sån gummiring som tempgivaren normalt sitter i på många bilar, dock saknas tempgivaren så nu är det ett hål in där, dom brukar sitta där och mäta temperaturen på luften som passerar på en hel del bilar, ska det sitta en sån där eller har någon satt på en luftburk från en 850 turbo, där det enligt uppgift skall sitta en tempgivare, just ja kompisens 850 utan turbo från 94 satt det en sån med ja, frågan är om det skall sitta en sån på min -96.a och isåfall var kan jag hitta kabeln till denna? Det går att köpa tempgivare för insugsluften på mekonomen till 850 och dom kostar 211kr.
Användarvisningsbild
av js1
Lucif3r skrev: Jag har aldrig hört talas om att det ska sitta en tempgivare på luftburken iaf... Varken min V70 eller 850 har något liknande, och vad skulle den göra för nytta isf hade du tänkt dig?
T ex att mäta temperaturen på insugsluften vilket det mycket riktigt sitter på bilar med 10V motorer och Fenix5.2. Dom har ingen LMM utan använder sig av tempen och trycket i
insuget.
Användarvisningsbild
av js1
Är din pump full med vatten är den sannolikt redan kass. Den sitter under batteriet och jag tror inte vattnet kommer därifrån. Skulle tro att det är kondens från vevhusventen.
Du ska mycket riktigt ha en tempgivare där du beskriver. Du borde även ha en lysande motorlampa om givaren saknas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
js1 skrev:T ex att mäta temperaturen på insugsluften vilket det mycket riktigt sitter på bilar med 10V motorer och Fenix5.2. Dom har ingen LMM utan använder sig av tempen och trycket i
insuget.
jaha se där ja. Då har man lärt sig något nytt :)
Va lite svårt att veta att det var en 10v i fråga dock :roll:
av xdigger
Ahh, ingen som vet var i kablaget jag hittar kontakten till tempgivaren? Ingen motorlampa lyser, skumt.
Användarvisningsbild
av js1
Ska kolla under dagen.
av *pettson*
Hur svårt kan det vara att istället för att sitta i goa värmen gå ut, öppna huven på vid gavel. Lossa slangen i bägge ändarna, ta bort den för ögonblicket.
Sen titta nedanför. Kablaget har en viss längd för att nå till burken och lär knappast saknas, det handlar inte om avancerad raketforskning.
Att inte motorlampan lyser, är egentligen inte heller det ovanlig. Du berättar ju att bilen ryckte ifrån första början, vilket troligen innebär att någon tagit ur motorlampan. Eller har manipulerat densamma att iallafall inte visa korrekt värde. För saknas givaren så SKA lampan lysa.
Har man inte manipulerat någonting så har man givaren sitter kvar i kabeln hängandes nedanför slangen av okänd anledning.
Se även till att få bilen urläst, det finns ju mera anledningar än en tempgivare som får en bil att gå dåligt.
Urläsning borde varit det första som skett, innan köp om ordningen vore den rätta.

Men jag har ju tjatat tidigare om att man inte bör köpa defekta bilar om man inte har egna gedigna kunskaper, möjligheter i ämnet av hundra skäl. Så jag ska inte tjata om det igen.
Användarvisningsbild
av js1
Du kan kolla den här filmsnutten. Kabeln går in i stammen där mitt finger pekar. Jag fick lyfta undan röret för förvärmningen för att se.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]