Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av winterr
Jag har nyss köpt en begagnad bil tillsammans med min mamma och upptäckte idag att det fanns en liten rostfläck under en baklykta på bagageluckan (se bild). Hur gör man på bästa sätt för att det inte ska sprida sig vidare? Är det något man måste lämna in den för eller är det någorlunda enkelt att fixa själv? Vill inte få mer rost på bilen :(

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1808576
Användarvisningsbild
av V40sport
Upphovet till rost på denna plats är att regnvatten etc. blir ståendes i utrymmet mellan plasten och själva bakluckan.
Jag har haft samma problem på min.

När rosten är utrotad och man lagt på färg ska man se till att inte plasten når ända ner till plåten.
Dels finns det möjlighet att justera hela bakljusrampen inifrån med förskruvningarna. Dels kan man ta ett sandpapper (korn 60 - 120) och putsa rampen försiktigt, precis på hörnet. Inte bakljusglaset utan i kanten, där fram o bakstycke sitter ihop.
Spalten mellan ramp och baklucka bör vara 2-3mm, minst.

Meningen är att öka utrymmet och förhindra att vatten kvarstår, genom ytspänning, varpå rost uppstår.
av winterr
V40sport skrev:Upphovet till rost på denna plats är att regnvatten etc. blir ståendes i utrymmet mellan plasten och själva bakluckan.
Jag har haft samma problem på min.

När rosten är utrotad och man lagt på färg ska man se till att inte plasten når ända ner till plåten.
Dels finns det möjlighet att justera hela bakljusrampen inifrån med förskruvningarna. Dels kan man ta ett sandpapper (korn 60 - 120) och putsa rampen försiktigt, precis på hörnet. Inte bakljusglaset utan i kanten, där fram o bakstycke sitter ihop.
Spalten mellan ramp och baklucka bör vara 2-3mm, minst.

Meningen är att öka utrymmet och förhindra att vatten kvarstår, genom ytspänning, varpå rost uppstår.
Okej, det låter vettigt.. Men jag förstår inte riktigt, vart är det man ska putsa och vart ska det vara minst 2-3 mm?
Användarvisningsbild
av V40sport
Plocka bort hela rampen (beskrivs i annan tråd) och putsa varsamt själva hörnet med sandpapper eller en lite rasp.
Rostlaga bakluckan - Justera sedan in rampen med hjälp av monteringsmuttrarna inne i luckan.
Lånade din egen bild:
Bild
Till vänster i bilden ser du hur det ser ut när det står vatten kvar efter regn eller tvätt. Kapilärkraften suger in vattnet.
På sikt uppstår rost...
Rekondarna använder tryckluft för att blåsa torrt i alla falsar o glipor. Ett bra sämskskinn gör också nytta.
av winterr
V40sport skrev:Plocka bort hela rampen (beskrivs i annan tråd) och putsa varsamt själva hörnet med sandpapper eller en lite rasp.
Rostlaga bakluckan - Justera sedan in rampen med hjälp av monteringsmuttrarna inne i luckan.
Lånade din egen bild:
Bild
Till vänster i bilden ser du hur det ser ut när det står vatten kvar efter regn eller tvätt. Kapilärkraften suger in vattnet.
På sikt uppstår rost...
Rekondarna använder tryckluft för att blåsa torrt i alla falsar o glipor. Ett bra sämskskinn gör också nytta.
Jaha, nu förstår jag! Tack så mycket! :)
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]