Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
tomsa skrev:
Vojje skrev:Behövs väl knappast på en växelströmsgenerator. :-)-)
:shock:
Man har väl bytt kol i växelströmsgeneratorer sen de började användas så varför skulle det inte behövas idag?

Har jag missat nåt?
Ja precis har haft bil i 33 år och bytt på minst tre bilar utav alla jag ägt och det är egentligen inget nytt lr märkvärdigt sen var det bara att tuta och köra efter bytet. Idag så tycks många säga att detta inte behövs men det är ju likadana generatorer då som nu så jag undrar lite varför detta resonemang, är det "slit och släng" attityden kanske. Varför byta hela generatorn när det är kolena som är dåliga?? ?:-/
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Vojje skrev:Patetiskt. Så krackelerade premiumskitsnacket ytterligare lite till.
Varför inte peta in en likströmsgenerator likaväl eftersom så många ändå laddar sina batterier med Ctek.
Då finns det iaf en anledning till kolbyte.

??? Likströmsgeneratorn per definition är väl i stort sett förbehållen veteranfordon ?
Användarvisningsbild
av Vojje
kebabpizza skrev: ??? Likströmsgeneratorn per definition är väl i stort sett förbehållen veteranfordon ?
Just det, och på veteranbilar byter man kol. Inte på "premiumbilar" som kostar över 300000 :- :-O)
av tomsa
Vojje skrev:
kebabpizza skrev: ??? Likströmsgeneratorn per definition är väl i stort sett förbehållen veteranfordon ?
Just det, och på veteranbilar byter man kol. Inte på "premiumbilar" som kostar över 300000 :- :-O)
Nä för då byter man hela generatorn för 20-30 ggr priset på kolbyte istället.
Låter som smart tänkande.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kolborstarna är lätta att demontera. Menar du att de inte finns som reservdel?
Inte så konstigt då bilen oftast är skrotad innan kolen är utslitna. På en växelströmsgenerator.
av eddar
Så mange det er som ikke vet . . . .
Vekselgrnerator har kolbørster, og dem slites, det gjør også sleperingen som dem har kontakt mot.
På noen generatorer kan man ikke bytte slepering.
For å bytte børster må man bytte hele regulatoren, den finns som reservedel hos Borch.
Jeg gjorde en annen ting, kjøpte bare børster til kr. 28,- og alt ble OK
av Struve
Tänker inte vara taskig men än är inte siste idioten förr :-O)

Slit och slängsamhället upp i dagarna, har bytt kolen med tillhörande laddningsregulator x antal gånger, både på egna fordon och under den tiden jag jobbade i en maskinverkstad och man får göra en bedömning från fall till fall om det skall svarvas, märkte ingen skillnad på om man svarvade eller inte då kolen anpassar sig omgående till den befintliga ytan.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Struve skrev:Tänker inte vara taskig men än är inte siste idioten förr :-O)

Slit och slängsamhället upp i dagarna, har bytt kolen med tillhörande laddningsregulator x antal gånger, både på egna fordon och under den tiden jag jobbade i en maskinverkstad och man får göra en bedömning från fall till fall om det skall svarvas, märkte ingen skillnad på om man svarvade eller inte då kolen anpassar sig omgående till den befintliga ytan.
Word :mrgreen:
av eddar
Bra Struve, så ska det va . . .
Om noen vil slenge generatoren bare for at børstene er utslitt, så låt dom . . . dumskap finns overalt . .
av tomsa
eddar skrev:Bra Struve, så ska det va . . .
Om noen vil slenge generatoren bare for at børstene er utslitt, så låt dom . . . dumskap finns overalt . .
Ja vojje vill tydligen ha det så iallafall :D

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]