Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det må hända att pettson inte har den vänligaste tonen i sina inlägg, och kan skriva mycket onödigt, men han har helt rätt i vad han skriver.

Jag kan lova att slitagedelar såsom dämpare, växellåda osv osv slits betydligt mer i 13000mil stadskörning jämnfört mot 13000mil lång-/landsvägskörning.
Det samma gäller tändningslås. Tant Agda's bil, som ägt den sedan ny och bara kört till affären, har garanterat ett mer slitet tändningslås än någon som kört lika många mil men mestadels långa sträckor.

Poängen är - milen spelar mindre roll, det är hur dom milen har sett ut som räknas.

För övrigt så ska tändnignslåset inte skilja mellan automat och manuell, enligt dom kopplingscheman jag har kikat på. Det är dock mycket möjligt att det kan skilja mellan årsmodeller.
T ex 96- bör ha ett lite annorlunda lås då dom fick startspärren integrerad i nyckeln/låset, precis som x70, medans -95 hade en ful pinne man stoppar i ett hål.
Detta är dock spekulation från min sida. Det kanske fortfarande är identiska tändningslås bara det att 96- fick en antennring också.
av *pettson*
Eftersom jag var uppskattad när jag gav ett råd. Så ger jag ett råd till. Det får bära eller brista.
Leta inte delar om du inte vet vad du letar efter, det blir sällan bra. Hörsägen och tabeller KAN fungera. Men ett orginalnummer fungerar alltid. Eftersom volvo var uteslutet så..

Ta loss din gamla. Det är 20 minuters jobb. Titta på volvonumret. Skriv ned det. Återmontera så bilen inte är obrukbar.
Sök i valfri begagnat reservdelsbas. Slå in numret i sökrutan. Vips kommer alla modeller upp som har motsvarande detalj.
Samt att alla ställen som har den samtidigt visas.

Var nu det för jobbigt så finns metod två. Sök på ditt registreringsnummer. Välj ut en bil motsvarande din eftersom en hel modellserie kommer upp.
Har du 96års modell. Välj en med 96 års modell. Välj gärna ut 2-3st. Notera numret. Det bör just bli ETT nummer.
Gå till sidan 1 i valfri bas. Skriv in numret i sökrutan. Vips kommer åter alla modeller och platser upp som har den detaljen du söker.

Blev jag populärare?
Användarvisningsbild
av Ravi
*pettson* skrev:Eftersom jag var uppskattad när jag gav ett råd. Så ger jag ett råd till. Det får bära eller brista.
Leta inte delar om du inte vet vad du letar efter, det blir sällan bra. Hörsägen och tabeller KAN fungera. Men ett orginalnummer fungerar alltid. Eftersom volvo var uteslutet så..

Ta loss din gamla. Det är 20 minuters jobb. Titta på volvonumret. Skriv ned det. Återmontera så bilen inte är obrukbar.
Sök i valfri begagnat reservdelsbas. Slå in numret i sökrutan. Vips kommer alla modeller upp som har motsvarande detalj.
Samt att alla ställen som har den samtidigt visas.

Var nu det för jobbigt så finns metod två. Sök på ditt registreringsnummer. Välj ut en bil motsvarande din eftersom en hel modellserie kommer upp.
Har du 96års modell. Välj en med 96 års modell. Välj gärna ut 2-3st. Notera numret. Det bör just bli ETT nummer.
Gå till sidan 1 i valfri bas. Skriv in numret i sökrutan. Vips kommer åter alla modeller och platser upp som har den detaljen du söker.

Blev jag populärare?

Klart att du blev :)
av BGA
Ursäkta mig pettson. Jag borde förklarat mig bättre. Jag bor mitt i "Returbilsbältet" Malmö-Helsingborg-Falkenberg och kontakter rakt in i företaget. Kan därför få tag i delar innan bilarna ställs ut på gården.
Slitdelar och undermåliga delar( t.ex. nämnda tändningslås) är ofta bytta på dessa bilar. Jag besöker någon av dessa inrättningar varje vecka och plockar på mig nya eller nästan nya delar till Volvo och VAG. Ok, bromsskivor,gasspjälshus, stötdämpare, fjäderben etc.
Det är nog som Lucif3r skriver att jag skall plocka från en bil med "startspärrspinnen"
Bilen som skall ha tändningslåset är en tretusenkronorsbil som skall ha ett fungerande tändningslås, sen skall den ut på Blocket.
av *pettson*
För att vara van och kunnig och hemma bland bildelar så tar du inte många råd. Dom flesta diskuterar likadant. Våra bilar är gamla och blir äldre. Flera med dej köper just en del av dom vitala delarna på skroten. Allt färre köper nytt. Oddsen att träffa på bytta bottenkontakter finns. Men oddsen sjunker med årsmodellen. Jag har jobbat tillräckligt länge med bilar för att se vad jag blir ombedd att montera, idag är det en hög procent med begagnade delar. Man köper även sånt som är känt för sina problem och brukar vara rejält slitet som är svårt att kontrollera. Det är alltid trevligt att ha en direktlänk in på en skrot. Det har även jag på mina ställen. Jag kan välja mellan att gå fritt i lagren eller plocka fritt i bilar hur jag vill. Men det påverkar inte en sekund av vad den tidigare bilägaren valt att montera på sin bil innan den skrotades.
Du gör givetvis som du vill. Det som är tråkigt är ju att du med den inställningen potentiellt skickar på en ny bilägare problem.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]