Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte byta olja själv och undrar om jag kan använda "Mobil 1 New Life helsyntet 0W-40 ACEA A3/B3,B4",
enligt klisterlappen som sitter i motorrummet krävs det ACEA A5, någon som vet om ovan nämnda olja är tillräckligt bra?
Sheva skrev:Tänkte byta olja själv och undrar om jag kan använda "Mobil 1 New Life helsyntet 0W-40 ACEA A3/B3,B4",
enligt klisterlappen som sitter i motorrummet krävs det ACEA A5, någon som vet om ovan nämnda olja är tillräckligt bra?
Men vad står det i instruktionsboken?

http://www.agrol.se/smorjmedel/Bra-att- ... ljor/ACEA/
A/B: Olja för bensin- och dieselmotorer i lätta fordon

A1/B1 Olja av baskvalitet för motorer som är designade för användning av bränslebesparande olja med låg viskositet, HTHS: 2,6 - 3,5 mPas. Denna olja är ej lämplig för motorer som kräver högre viskositet, se instruktionsboken.

A3/B3 Olja av hög kvalitet för nästan alla typer av motorer i lätta fordon. Oljan är skjuvstabil och har lång livslängd. Klarar höga arbetstemperaturer och tuffa driftförhållanden.

A3/B4 Olja av hög kvalitet (motsvarar A3/B3) speciellt utvecklad för direktinsprutade dieselmotorer, men kan även användas till nästan alla bensin- eller dieselmotorer.

A5/B5 Olja som hög kvalitet (motsvarar A3/B4) för motorer som är designade för bränslebesparande olja med låg viskositet, HTHS 2,9 - 3,5 mPas. Denna olja är ej lämplig för motorer som kräver högre viskositet, se instruktionsboken.
instruktionsboken säger
Oljekvalitet ACEA A5/B5
Viskositet: SAE 0W-30

frågan är om 'Mobil 1 New Life helsyntet 0W-40 ACEA A3/B3,B4' är ett sämre val eller om det är likvärdigt?
(om man nu bortser från bränslebesparingseffekten)
Du har väl long-life servicear på din med 3000 mils intervall och du torde ju således ha en longlifeolja en 0w30 eller 5w30 olja? Eller har dom gått ifrån detta? Då ska du ha en vanlig helsyntetolja och nästan alla fabrikat uppfyller Volvos klassning
tack för alla tips,
jag kör max 1000 mil per år, jag använder Mobil 1 New Life 0W-40 ACEA A3 till sommarbilen,
tanken var att köpa samma olja till Volvon så man slipper köpa och lagra olika fabrikat.
Men det verkar vara en hel djungel med olika specifikationer....
Din bil är som sagt var specad att använda A5/B5 0W30 olja. Det är vad jag använde till min V70 -05 -- även om jag bytte på 1500 mil istället för 3000.

Visst går det att hälla i någonting annat -- men varför? Så stor är inte skillnaden i kostnad när du får tag på A5/B5 från Biltema eller Mapodo för en relativt rimlig penning.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?