Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OFFO
Har skott om min S60 från 15" orig. alu till 17"(sommar). Tänkte att då kan man passa på att lägga om vinterhjulen från fula plåt till alu.
Då till problemet: 15" är i minsta laget = lite större grus fastnar mellan bromsok och insida fälg vilket gör att hela insidan är ganska fult skavd vilket i sin tur gör att fälgen inte kommer att vara snygg/hålla speciellt länge i vinterklimat. Känns kanske som ett I-landsproblem. Men har nån vatt ute för detta/klagat på Volvo ?
Användarvisningsbild
av Statsminister
Sätt på en större fälg då? :)
Användarvisningsbild
av hemglass
OFFO skrev:Har skott om min S60 från 15" orig. alu till 17"(sommar). Tänkte att då kan man passa på att lägga om vinterhjulen från fula plåt till alu.
Då till problemet: 15" är i minsta laget = lite större grus fastnar mellan bromsok och insida fälg vilket gör att hela insidan är ganska fult skavd vilket i sin tur gör att fälgen inte kommer att vara snygg/hålla speciellt länge i vinterklimat. Känns kanske som ett I-landsproblem. Men har nån vatt ute för detta/klagat på Volvo ?
jag hade en v40 med 15" hjul. jag tyckte att det var samma problem som du har på din S60 :cry:
Användarvisningsbild
av OFFO
Statsminister skrev:Sätt på en större fälg då? :)
På vintern regerar 15" varför köra på nåt annat ??? finns inga skäl.
av Moody
OFFO skrev: På vintern regerar 15" varför köra på nåt annat ??? finns inga skäl.
OFFO skrev: Då till problemet: 15" är i minsta laget = lite större grus fastnar mellan bromsok och insida fälg
av Daddan
OFFO skrev:
Kanske för att det inte går att ha 15" på T5...
Användarvisningsbild
av Bosa
Daddan skrev:
OFFO skrev:
Kanske för att det inte går att ha 15" på T5...
Vilken tur att han inte har en T5 utan en D5 då. ;)

Kollar man specarna för 07:orna t ex så har den vanliga 2.4 140hk och 163 hästarsdieseln samma storlek på bromsarna, fram vent 15" skivor 286mm och bak 15" 288mm skivor. Jag har 15" på min utan problem(05:a iofs men borde vara samma typ av bromsar), original på sommaren och eftermarknads på vintern. Har inte haft några större problem med stenar och liknande som fastnar trots att jag bor i Härjedalen (ett jitter av grusvägar). :D
Visst kan det hända att en sten fastnar ibland men det är väl oftast något som sker på sommaren, har iaf inte vad jag kan påminna mig om att jag råkat ut för det på vintern.

Annars är det att försöka hitta en 15" fälg med så mycket plats som möjligt inuti fälgen, skiljer ju mellan olika tillverkare och modeller på utrymmet i fälgen. Eller så får det bli 16". :)

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]