Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har 17-tumshjul som standard och säkert styrstopp därefter också. Det skrapar i höger fram, med utslitna däck i standarddimension. Inget att bry sig i tycker jag. Styr inte fullt om du inte tycker om ljudet. :)

Med vinterhjulen (205/55-16) skrapar det inte alls. Sen att bilen dessutom blev bättre på vägen är bonus också.
Jag tror att det är mina hakka5 som stått för skrapet. Om du kan leva med att det tar lite vid fullt rattutslag så let it be. Min s60 har dålig vändradie som det är så jag skulle inte vilja försämra den med andra utslagsbegränsare.

/John
mbc skrev:
dieselmagnus skrev:Kan ju vara annat ET som gör att fälg och däck hamnar längre in. Har du köpt styrstop för 17"
Om det är 16" ska man ju ha styrstopp för 16".
Men räcker inte det kan man ju prova med 17".
Jag har 17" styrstopp som du kan få köpa, nya felköp av mig.
Pm isåfall.
Finns det inte styrstopp redan för 16tums då det är en turbo ?
hmm.. :roll:
Tobzter skrev:
Bobo69 skrev:
Tobzter skrev:Är inte de standard :lol:
Jo, det är 16tums som är standard, även måtten på däcken.
Ja menade däckskrap ;).. Men bytt till svarta styrstopp om du stör dig på det.. Ja har svarta och några brickor bakom
Aha.. litet missförstånd där.. hehe.. :wink:
JohnB skrev:Jag tror att det är mina hakka5 som stått för skrapet. Om du kan leva med att det tar lite vid fullt rattutslag så let it be. Min s60 har dålig vändradie som det är så jag skulle inte vilja försämra den med andra utslagsbegränsare.

/John
Jag har Pirelli Winter som dubbdäck.
Men om det skrapar så försvinner väl rostskyddet vilket kan leda till rost ?
??:-/
S.t.r.a.n.D skrev:Var exakt skrapar det i?? Är det i innerskärmen så lär du inte behöva bry dig om ifall nått rostskydd skrapas bort..
Det är i innerskärmen, på insidan.
Vad är det för material under rostskyddet då ? Trodde det var plåt...
Kan det bli hål med tiden och i så fall vad finns det under som kan ta skada ?
hmm... :|
Bobo69 skrev:
S.t.r.a.n.D skrev:Var exakt skrapar det i?? Är det i innerskärmen så lär du inte behöva bry dig om ifall nått rostskydd skrapas bort..
Innerskärmen är väl i plast så den lär inte börja rosta.. Sen om du nöter hål i innerskärmen är ju en annan sak.
Men eftersom du har samma dimension som de däcken som inte skrapade så gissar jag att det bara tar ytterst lite. Och hur ofta kör du med fullt rattutslag? Samt så är det ju väldigt låga hastigheter så jag gissar att det inte nöter hål speciellt fort. Vill du inte riskera att nöta hål är det bara att låta bli att svänga fullt..
S.t.r.a.n.D skrev:
Bobo69 skrev:
Innerskärmen är väl i plast så den lär inte börja rosta.. Sen om du nöter hål i innerskärmen är ju en annan sak.
Men eftersom du har samma dimension som de däcken som inte skrapade så gissar jag att det bara tar ytterst lite. Och hur ofta kör du med fullt rattutslag? Samt så är det ju väldigt låga hastigheter så jag gissar att det inte nöter hål speciellt fort. Vill du inte riskera att nöta hål är det bara att låta bli att svänga fullt..
Blir att man får tänka på det när man svänger och som du skrev är det ju inte ofta med fullt rattutslag.
Var ett tag inne med att skaffa spacers 3mm men får nog vara som det är.
Det tar inte i så mycket kan jag tycka.
För mig tar det i om man säger klockan 9 resp klockan 3 på insidan mot motorn på samma ställe på båda sidorna. Det stämmer att rostskyddet skrapas bort precis där däcken tar men det känns som att det är liten risk att det rostar då däcken håller mina 2 skrapfläckar blankpolerade året om. Jag gissar att risken är liten att jag nöter hål på plåten. Jag sprayar på lite rostskyddsmedel bara för att det känns lite bättre efteråt helt enkelt :) . Jag kommer att åka på andra däck än hakka 5:orna denna vinter så då får vi se om dom var skyldiga.

/John

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]