Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
Bilen godkänd hos Bilprovningen, men fick ett "bra att veta"-påpekande om att länkarmsbussningarna var slitna/glappa.

Hur byter man dem?

Enligt besiktningsmannen är det svårt att göra själv, men att en seriös verkstad byter bussningen och en oseriös byter hela länkarmen.

Vad är rätt och vad är fel? Tips?
Användarvisningsbild
av wissel
Beror nog på vilken kategori av verkstad snarare. Det tar en bra stund att byta Bussningar och timpriset kan ju variera en del.
Byt hela är mitt tips....
Användarvisningsbild
av Vojje
wissel skrev: Byt hela är mitt tips....
Avvakta, är mitt. En favorit bland vissa hos SBP. Har du inga övriga problem, snedslitna däck eller att bilen slingrar sig på vägen, är det onödigt att spendera 3-5000:- på det. Köp julklappar till barnen istället.
av JohnB
Jag har frågat 3 verkstäder och samtliga svarade att tiden som går åt för att pressa ur och i bussningarna kostar mer än länkarmen. Därför byter man hela armen om man inte vill sätta dit någon annan bussning än original förstås.

/John
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
Avvakta, är mitt. En favorit bland vissa hos SBP. Har du inga övriga problem, snedslitna däck eller att bilen slingrar sig på vägen, är det onödigt att spendera 3-5000:- på det. Köp julklappar till barnen istället.
Håller med där också faktiskt ...syrran fick tveksamt Godkänt vid förra årets besiktning, bilen har under året körts kanske 200 mil.
Vid besiktning i år = Allt okej !!!
av Stefan62
Vojje skrev:
Bra förslag, men jag har inga barn ännu...men en julklapp till mig själv kanske...
av Stefan62
Det är nog så att jag kanske har lite problem i alla fall - det klonkar lite och det kan visserligen bero på att ett krängningshämmarstag är lite glapp.

Vad kan det kosta att byta två länkarmar?
av JohnB
Har för mig att det gick på 3000 /sida men jag kan minnas fel. Det är däremot inte så knepigt att byta själv och då minskar ju kostnaden drastiskt.

/John
Användarvisningsbild
av wissel
Stefan62 skrev:Det är nog så att jag kanske har lite problem i alla fall - det klonkar lite och det kan visserligen bero på att ett krängningshämmarstag är lite glapp.

Vad kan det kosta att byta två länkarmar?
Sthlms priser eller vad ?
Skiljer rejält mellan olika verkstäder.
men du signalerar inte vad jag kan se "vars" du håller hus !!!!
av Stefan62
Tänkte inte på det - jag finns i Stockholm, vilket gör det mer komplicerat. Innan jag bodde i Stockholm var sådana här saker lättare att få hjälp med.

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]

Motor? 2.4T, har lagt till det i trådstar[…]